Každé podnikové vzdělávání vyžaduje od zaměstnavatele značnou investici - času i peněz. Nejen proto může být jazykové vzdělávání jedním z výběrových nehmotných motivačních nástrojů kariérového růstu zaměstnanců. Úspěch této dlouhodobé investice závisí na pozitivním postoji zaměstnance k jazykovému vzdělávání a na jeho snaze dosáhnout učebních cílů.

Cíle jazykového vzdělávání - krátkodobé i dlouhodobé, by však měl stanovit personalista. Například takto:

1. Úspěšné složení závěrečného testu dle stanovených kritérií

Jazykový test po ukončení učebního cyklu může být stanoven lektorem nebo jazykovou agenturou. Jazyková agentura po dohodě s HR oddělením stanoví dle určeného cíle procento úspěšnosti složení závěrečného testu (například 60 % testu základní úrovně). Test, který zaměstnanci na závěr výuky absolvují, by měl být komplexní, tzn. obsahovat výběr učební látky z celého jazykového cyklu.

2. Absolvování jazykového studia v zahraničí

je jasně vymezeným cílem. Student je tak nucen komunikovat v cizím jazyce během celého pobytu, orientovat se v dané kultuře a poznávat zvyklosti dané země ap. Tím se nejen rychleji naučí jazyk, ale závěrečná zkouška může mít mezinárodní platnost.

3. Úspěšné složení mezinárodní jazykové zkoušky (všeobecné zaměření či obchodní zaměření)

Pokud je student začátečník v cizím jazyce, je úspěšné složení mezinárodní zkoušky dlouhodobým cílem. Personalista, po dohodě se zaměstnancem a v souvislosti s potřebami firmy, stanoví typ a stupeň mezinárodní jazykové zkoušky. Po jejím úspěšném absolvování má zaměstnanec vyšší znalostní potenciál pro samotnou firmu i pro svůj kariérový růst.

Motivace jazykovým vzděláváním je tedy velmi užitečným nástrojem personální práce. Zaměstnanci by i po dosažení uvedených cílů měli pokračovat ve studiu jazyků a udržovat si dosaženou úroveň. Jazykové vzdělávání je dlouhodobou záležitostí a pokud nedochází k častému a intenzivnímu styku s cizí řečí, a to jak v komunikativní tak v písemné formě, znalost jazyka klesá. Pro udržení vysoké úrovně znalosti cizích jazyků je tedy nutné absolvovat pravidelné konverzační kurzy včetně doplňování nových slovních výrazů, ucelených frází a gramatických znalostí, které doprovázejí každý živý jazyk.


manažer jazykových kurzů, Channel Crossings

Související