Arogantní, agresivní, perfektní a šíleně rychlý. Není to vlastně ani módní přehlídka, jde rovnou o přepadení, choreograficky skvěle zvládnutý útok v džínsovém provedení. Ve sprinterském tempu se míjejí modelky a manekýni, kupředu je žene běžící pás. Krátce strnou v póze, lapají po dechu, smýkají se kupředu. Nad tím vším se rozléhá hlasitý, dunivý rock. Show značky džínsů G-Star během módního veletrhu Bread & Butter v Berlíně sleduje jediný motiv: dynamika, dynamika, dynamika.

S klidnou důkladností běží ve stejném čase, ale pár stovek kilometrů odsud, na jižním okraji Amsterodamu, nezbytná mašinerie: 60 tisíc džínsů ve velikostech 25 až 42 táboří v malé hale přímo v sousedství centrály G-Star. O pár ulic dále čeká v nenápadném komplexu na expedici dalších 600 tisíc bleděmodrých nohavic. Manažer pro export Jim Terwee je spokojen: "Stojíme pevně na nohou."

Vpředu řádí rokenrol, vzadu tikají švýcarské hodinky. Takto funguje podle vůle zakladatele G-Star Jose van Tilburga džínsová fabrika budoucnosti a současně frontální atak na firmu Levi Strauss z Kalifornie.

Vedou ho podniky jako G-Star z Nizozemska, Diesel a Gas z Itálie či Mavi z Turecka. Matku všech džínsů se jim podařilo nachytat v největší krizi od založení v roce 1853. Zatímco v roce 1996 ohlásil koncern dosud největší obrat ve výši 7,1 miliardy dolarů, jde to s ním od té doby strmě z kopce. V roce 2002 klesl obrat na 4,1 miliardy dolarů. Dluhy dělají 2,2 miliardy dolarů. V bilanci za rok 2003 očekávají experti opět minus - sedmý rok po sobě.

Před lety fungoval obchod s modrými kalhotami podobně jako německé televize po zřízení soukromých stanic: dva obři (u džínsů se jmenují Levi's a Wrangler) - a mnoho trpaslíků.

Mezitím se trh, jehož roční objem se jen v SRN odhaduje na 2,55 miliardy eur, rozdělil. Levi's si tu nepřijde na víc než pětiprocentní podíl. Konkurenční VF Corporation (vlastní Wrangler, HIS a Lee) zabírá svými značkami desetinu. Wrangleru patří čtyři procenta.

Na pulty a do regálů se dere na 200 různých značek. Od dražších designerských kreací po džínsovinu v discontu Aldi. U šetřivých zákazníků mají úspěch jen ty opravdu drahé nebo opravdu levné. V pásmu od 30 do 65 eur je ticho po pěšině.

Dlouhou dobu stačilo, když džínsy vypadaly jako Leviho legendární model 501: modré, dvě nohavice, pět kapes, 1575 metrů džínových nití a šest cvočků. Jenže v polovině 90. let bylo rázem vše jinak. V roce 1996, kdy dosáhl Levi's zenitu, uvedl Jos van Tilburg na trh džínsy Elwood. Střiženy podle vzoru kalhot závodních motorkářů, se zesíleným sedem, vytvarovanými koleny a ručně dvojitě prošité na patách oživily legendu kovbojských kalhot.

Levi's s dobou nešel. Model 501 zůstal trčet v mainstreamu, koncern se příliš zaměřil na růst a masové obchody. To, že byl vydán až příliš na milost "success story" jediného modelu, se mu však vymstilo.Trh se přesytil a obchodníci začali svádět cenové souboje právě s vlajkovou lodí 501. Cena kalhot klesla v maloobchodě ze 149 marek na 50 i méně, ale podnik měl stále vysoké výrobní náklady. Teprve loni uzavřel poslední fabriku ve Spojených státech amerických a letos chce skoncovat s posledními třemi pobočkami v Kanadě.

Uzavírání provozů je pevnou součástí plánu vrchního bosse Philipa Marineaua na ozdravení firmy. Cílem je udělat z Levi's štíhlý marketingový stroj podobný sportovnímu výrobci Nike. Vyrábí se proto tam, kde je levněji a kde už jsou všichni ostatní: například v Asii, Jižní Americe, na Maltě. Tady mají být šity džínsy, s nimiž má přijít zvrat. Stát se tak má letos.

Záchranná akce se skládá z nových produktů: Američané chtějí nabízet jak levný segment v ceně kolem 30 eur, tak i střední třídu za zhruba 85 eur. Současně by rádi hráli i v luxusní lize.

Dieter Jacobfeuerbon z VF pochybuje, že tato taktika vyjde. "Považuji za obtížné, aby se jedna značka rozmáchla hned v tolika cenových skupinách." A mladí rivalové nadále útočí. Jen v USA posílil Diesel podle vlastních údajů o třicet procent.

Krátce po nástupu do funkce Philip Marineau prohlásil: trvalo jistou chvíli, než jsme spadli do šlamastyky. Bude také chvíli trvat, než se z ní dostaneme.

Nicméně jsou také případy, kdy šlamastyka nikdy neskončí.
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-14052530-jmeno-kalhot