Podle autorů knihy L. M. Spencera a S. M. Spencerové Competence at Work, vykazují efektivní manažeři technických a vědeckých organizačních útvarů podobné kompetence jako ostatní manažeři. "Přesun z pozice technického odborníka do manažerské pozice vyžaduje rozvoj sociálních a manažerských kompetencí, zejména mezilidského porozumění, působení na lidi a uplatňování vlivu, jakož i týmové práce a spolupráce. Cílovou orientaci a technickou expertizu je potřebné přesměrovat z osobního uplatňování do oblasti podpory pracovníků. Nebezpečím pro nové technické nebo výzkumné manažery je, že zůstanou zakotveni ve své původní roli individuálního přispěvatele (kontributora)."

J. Prokopenko a M. Kubr v roce 1996 uvedli v knize Vzdělávání a rozvoj manažerů: "Když se techničtí odborníci dostanou do manažerské pozice obvykle se začínají projevovat jejich kontraproduktivní rysy.

Výzkumníci Lewey a Davies pozorovali u nově jmenovaných technických manažerů například tyto rysy:

a) Příliš důkladně analyzují, jsou paralyzováni počtem možností a proto odkládají řešení problémů.

b) Jsou necitliví nebo povzneseni nad politiku organizace a nejsou proto schopni získat v podniku podporu.

c) Všechny problémy chtějí vyřešit sami na základě vlastních odborných zkušeností, místo aby delegovali úkoly podřízeným - nedokážou se na ně spolehnout. Obvykle proto nejsou silní v lidských aspektech řízení.

d) Obvykle upřednostňují logiku před intuicí a zvláště před emocemi. Postrádají schopnost vžít se do postavení podřízených, nepovažují pocity za zdroje informací, z hlediska motivačních a vůdčích schopností nedosahují žádoucí efektivity.

V mnoha případech technický odborník souhlasí s povýšením, ale není schopen se rozloučit s technickou prací. Největší problémy souvisí s přechodem od individuálního získávání výsledků do postavení, v němž je nutné ovlivňovat ostatní a nést odpovědnost za jejich případné neúspěchy. Proto řada podniků ve světě nikdy nepovzbuzuje, ani aktivně nepovyšuje technické odborníky, kteří mají zájem stát se manažery.

Daniel Goleman, psycholog a propagátor významu interpersonálních a intrapersonálních kompetencí pro splnění cílů organizace (pod názvem emoční inteligence EQ jako protiváha dobře známému IQ) v knize Working with Emotional Intelligence napsal: "V pradávných emočních centrech mozku jsou také centra pro řízení sebe a pro sociální dovednosti. Tyto dovednosti jsou založeny v našem vývojovém dědictví pro přežití a přizpůsobení. Tato prastará část mozku se podle neurologie učí odlišně od myslícího mozku."

Za zmínku stojí též výzkum, provedený Claudiem Fernández-Aráozem, který porovnal 227 manažerů, kteří svoji práci nezvládli. Zjistil, že manažeři, kteří neuspěli byli téměř vždy dobří experti a měli vysoké IQ. Ve všech případech byla jejich hlavní slabostí emocionální inteligence - arogance, přeceňování rozumových možností, neschopnost adaptovat se na časté ekonomické změny v regionu, přezíravost ke spolupráci a týmové práci.

Paralelní výzkum v Německu a v Japonsku dopadl podobně: ti, kteří nezvládli manažerskou práci měli největší deficit v kompetencích z oblasti emoční inteligence a selhali navzdory silným stránkám v expertize a kognitivních schopnostech. V Německu přibližně tři čtvrtiny z neúspěšných manažerů měli hlavní deficit v EQ. V Japonsku to bylo o něco více než polovina."

Podobné výsledky seriózních studií podpořily snahy na vysokých školách zabývat se tím, aby nastávající inženýři a vědci přicházeli do pracovního světa s dostatečnými kompetencemi v oblasti emoční inteligence (viz též článek v MŘ č. 5/2003, s. 80 - 83).

Phil Weilerstein, ředitel NCIIA, říká: "Dovednosti, které budou inženýři potřebovat v budoucnu jsou odlišné od toho na co jsou připravováni - např. sedět v General Dynamics a navrhovat vrtule nebo lodní šrouby. Potřebují být dostatečně pohotoví, aby mohli měnit svoji práci každých 3 až 5 let. Potřebují vědět jak vyvinout a zpracovat myšlenky jako členové týmu, jak prodat novou myšlenku, přijmout kritiku a zpětnou vazbu, přizpůsobit se. Inženýrské studium v minulosti ignorovalo tuto oblast dovedností. To si již nemůžeme dovolit."


Masarykův ústav vyšší studií ČVUT

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13958770-manazerske-kompetence-techniku-cast-1