Amerika je zemí, jejíž elitní školy a výzkumné ústavy sbírají nejvíce Nobelových cen. Je ale také zemí, kde ve školách výuka není na předním místě a kde obecné předměty jsou ochuzovány až do té míry, že patří k zemím s největší negramotností.
Hledání nových forem škol, v němž Amerika vede, je často motivováno hlavně snahou získat větší příjmy. Intelektuální závazek je až na dalších místech. Protože vysvědčení hraje nemalou úlohu při ucházení se o místo, některé školy vydělávají na tom, že snižují nároky. V jednotlivých případech lze vysvědčení dokonce přímo koupit. Funguje to tak, že škola nabídne snadný, ale drahý kurz. Uchazeči pošle dotazník a pár úloh. Ty vypracuje buď uchazeč sám, nebo někdo jiný. Škola je jakoby ocení a pozve dotyčného k promoci. Cena vysvědčení: 50 000 USD.
Americký zaměstnavatel přirozeně rozlišuje vysvědčení ze známé a z okrajové školy. Kdo si objedná snadné absolvování u podřadné školy, ať raději zaměstnavateli o tom pomlčí. Ale mnozí nepředkládají doklady o studiu zaměstnavateli. Buď mají svou vlastní firmu, jsou zaměstnáni u otce nebo strýce, anebo jsou ve správní radě, kde sami kladou otázky a na žádné neodpovídají. Titul je pak pro ně jen marnivou okrasou. Jenže i marnivost může být byznysem.
Vzdělání je především společenským bohatstvím. Proto se státy a veřejné organizace věnují rozvíjení intelektuální síly svých občanů. Ale v tržních poměrech to nemůže nebýt také byznysem. Proto se vydávají orientační žebříčky škol podle jejich znamenitosti.
Vrcholné studium byznysu a managementu, ukončované promocí s titulem MBA (Master of Business Administration), se zpravidla považuje za vhodný nástroj pro zahájení kariéry. V poslední době se ukazuje, že někteří vrcholoví vedoucí by je potřebovali i k upevnění svého postavení, jenže k tomu nenacházejí dost volného času. Nejde však jenom o čas nebo o další titul, ale o "přísun" nových znalostí, metod myšlení a rozhodování, o hodnotovou orientaci.
Kombinace této rutiny s podnikatelským přístupem je to, co se dnes ve světě managementu žádá. I proto je třeba pěstovat nové znalosti, vzdělání, intelekt. A to nejen jako určitou sumu poznání, ale i obohacení o všestrannou tvořivost, podnikavost, akční postoj (viz též článek na s. 10 - 13, Moderní řízení 2/2004).
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



