V mnoha tzv. mužských profesích je podíl žen hodně pod dvaceti procenty. Obava před doménami mužů začíná už na univerzitě. V matematice a přírodních vědách činí podíl studentek podle Spolkového statistického úřadu sotva víc než 36 %, u inženýrů jen asi 20 %, v elektronice kolísá jejich podíl již řadu let kolem 6 % (viz tabulka na s. 72).
Většina žen se předem rozhoduje pro profese a branže, které jsou ženami odjakživa oblíbené. Výroba spotřebního zboží a mediální podniky, marketing, reklama a PR vedou již léta v žebříčku oblíbenosti mezi ženami. To potvrzuje i nedávný průzkum personální agentury Access.
DŮVODEM JSOU ŽENY SAMOTNÉ
Důvodem číslo jedna je zřejmě strach před diskriminací. Podle zprávy německé Komise pro plánování vzdělání a podporu výzkumu zhruba 80 % dívek uvádí, že se obávají, aby v povolání pro ženy netypickém nebyly diskriminovány.
Důvodem číslo dvě je nedostatek vzorů. Ženy poukazují na to, že v Německu téměř nejsou úspěšné a prominentní manažerky. V technických vědách nebo v informatice je tak málo žen ve vedoucích pozicích, že je nebylo možné ve studii Institutu pro výzkum trhu práce a kariéry vůbec podchytit a podobně je tomu i v přírodních vědách. Pro některé ženy je skutečný handicap to, že kromě Marie Curie nemají žádnou osobnost, s níž by se mohly ztotožnit. A tato nositelka Nobelovy ceny to není zrovna realistický vzor.
Že mnohé ženy si samy stojí v cestě ke své kariéře, to rovněž potvrzuje studie firmy Access. Dotázané ženy nastupující do zaměstnání udávají, že chtějí pracovat v průměru o tři hodiny méně než jejich kolegové. Muži jsou naproti tomu ochotni k týdennímu pracovnímu penzu maximálně 52 hodin, zatímco u žen to je 49 hodin. Navíc i bezdětné ženy jsou méně ochotné přestěhovat se kvůli práci: 52 % mobilních mužů, 41 % žen.
Muž bojuje, žena se stará
Ovlivněny touto rolí plánují ženy i ve svém profesním životě dvojkolejně: na jedné straně chtějí vydělávat peníze (převážně ve službách), zároveň však počítají s tím, že se později budou starat také o děti. To omezuje volbu jejich povolání.
"Řešením je práce na zkrácený úvazek, ale tu vám nikdo nenabízí dobrovolně," říká fyzička Trautmannová. Po ukončení studia nehledala místo snadno: vysoce kvalifikovaná, s dobrými známkami, ale matka tří dětí -"z toho nebyli personální šéfové zrovna nadšeni." Zkrácená pracovní doba ženy přitahuje, a ženy ji také prosazují, ale nůžky mezi mužskými a ženskými branžemi se tím více rozevírají.
Bližší pohled na platy nabízí velké rozdíly: před nástupem do zaměstnání udávají ženy i muži přibližně stejné očekávání platu (ženy 40 320 eur, muži 42 810 eur ročně). V průběhu kariéry se pak ale ženy setkají se šokující realitou. Ve skutečnosti většina z nich vydělá mezi 30 000 až 40 000 eur a pohybují se většinou v nižších příjmových skupinách. Naproti tomu muži obdrží většinou plat v průměru 40 000 až 50 000 eur ročně nebo více. A není to jen tím, že by muži většinou dosáhli lepších pozic či výkonů. Přes podobné pozice rozdíl v platech reálně existuje a bude ještě větší.
SAMA MEZI MUŽI
Žena, která se chce nebo musí uživit sama (a navíc s dětmi), to vůbec nemá snadné. Ženy vydělávají - nejen v mužských branžích - v průměru jen 75 % toho, co muži ve stejných pozicích a se stejnou kvalifikací. Německo je tak v evropském srovnání hodně vzadu pokud jde o rovnost platů. Obzvláště hořké je, že s rostoucí kvalifikací tento efekt sílí. Konstatovalo to ve své nedávné zprávě o situaci v kariéře a platech mužů a žen Spolkové ministerstvo pro ženské otázky.
Faktory pro volbu zaměstnavatele se rovněž liší: ženy kladou větší důraz na rozmanité úkoly, kolegiální ovzduší v podniku, samostatnou práci a pružnou pracovní dobu. Jejich mužští kolegové dávají naproti tomu přednost přiměřenému příjmu, zajímavým úkolům a dobrým vyhlídkám na postup.
Kariéra samozřejmě není žádná "procházka růžovým sadem" - ani pro muže, ani pro ženy. Pokud se ale podniková kultura orientuje na muže, musí se tomu žena přizpůsobit.
Ženy nejenže jsou špatně placeny, dokonce snižují celkovou příjmovou úroveň v podniku. Také průměrný plat mužů klesá, je-li ve vedoucích funkcích více než 10 % žen.
Většina z těch, kterým se daří postupovat a dělat tzv. kariéru, si však nestěžuje, že musely odklízet z cesty překážky specifické pro ženy. Naopak: nemálo žen považuje svůj statut "sama mezi muži" za výhodu, neboť taková žena může podstatně rychleji než její mužští kolegové navázat kontakty se zákazníky.
Příliš často a rychle se ženy dobrovolně stáhnou z konkurence, to je další problém v kariéře žen. Pro mnohé ženy je mocenský boj na úrovni představenstva nepřijatelný - chtějí si raději šetřit nervy.
ZÁVĚR
Plány žen na kariéru v povolání nejsou tedy ovlivňovány ani chybějícími talenty, ani kariérními kartely ovládanými muži. Spíše je to útěk před vlastní odvahou a neustálé dilema, že žena je uznávána teprve tehdy, když postupuje v práci a zároveň zvládá péči o rodinu. A proto většina z nich směřuje do typicky ženských povolání a branží.
Braun, C.: Frau und Karriere. Wirtschaftswoche č. 40, 25. 9. 2003, s. 112 - 115; výtah
Ženy chtějí do marketingu, muži chtějí konstruovat auta. To je běžné klišé a platí všeobecně. Potvrdil to i nedávný výzkum recruitingové agentury Access z Kolína nad Rýnem.
Kde pracují ženy (podíl v %)
Profesní skupiny
Sociální práce a vzdělávání 75,0
Média, intelektuální a umělecká povolání 47,7
Technická a přírodovědná povolání 17,4
Povolání ve výrobních oborech 16,9
Profese
Odborné kancelářské síly 71,9
Učitelé 58,0
Bankovní odborníci 56,6
Reklamní odborníci 47,0
Architekti 23,0
Manažeři, ředitelé 21,2
Bezpečnostní služby, detektivové 16,6
Odborníci v IT profesích 13,0
Strojní/elektroinženýři 13,0
Fyzikové, matematici, fyzikální inženýři 12,3
Chirurgové 11,6
Traumatologové 5,7
Piloti 4,8
Elektroinstalatéři, montéři 3,3
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



