Mnohé školy zprostředkovávají cestu ke strmé kariéře, jiné naproti tomu jen základní znalosti podnikové ekonomiky. Na první pohled je rozdíl v kvalitě stěží patrný a orientace je obtížná.

Co podniky od absolventů MBA očekávají? "Musí mít rozsáhlé teoretické vzdělání v managementu, musí být orientovaní na praxi a mít mezinárodní zkušenosti," říká Just Schurmann z Boston Consulting Group (BCG). "Kdo může takové kvality prokázat, má u BCG dobré šance. Takových uchazečů si velmi ceníme."

Jsou to především absolventi těch správných škol. Špičkové adresy jako Wharton, Harvard nebo Kellogg jsou mimo pochybnost, ale také méně známé univerzity nabízejí dobré vzdělání.

ZNAČKY KVALITY

Z mezinárodního hlediska jsou relevantní jen tři značky kvality manažerského vzdělávání.

AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) hodnotí vzdělání již od roku 1916. Prověřuje kvalitu celé školy, věnuje pozornost renomé profesorů i složení studentů. Vychází přitom z podrobné zprávy školy, jejíž údaje posuzuje komise expertů. Po pěti letech se však celý postup musí opakovat. V současné době akreditaci AACSB má 453 vzdělávacích institucí, z toho 17 evropských.

Mimořádně důležitá je tato akreditace pro studenty amerických škol. Například v Německu lze americký titul MBA uplatňovat jen tehdy, když škola, která ho udělila, má značku AACSB.

EQUIS (European Quality Improvement System). Před šesti lety nastartoval Evropský institut pro rozvoj řízení (European Foundation for Management Development - EFMD) evropský akreditační program EQUIS. Za touto institucí stojí renomované vysoké školy a podniky. "Dáváme pozor především na strategickou kontinuitu a internacionalitu ve studiu i výzkumu," říká Thomas Sattelberger z Lufthansy. Jako jeden z iniciátorů EQUIS vidí v této značce také prostředek, jak zabránit hrozící americké dominanci na trhu MBA.

Rovněž pro EQUIS přezkoumává tým znalců koncepci vysoké školy. Ten také sleduje kvalitu správy školy, výběr studentů a existenci sítě absolventů. Tuto značku doposud obdrželo 61 líhní manažerů, mezi nimi všechny známé evropské instituce jako IMD v Lausanne, Insead v Paříži nebo London Business School.

AMBA. Přístup této britské Association of MBAs se mírně liší od obou předchozích. AMBA nehodnotí celou univerzitu, nýbrž jednotlivé studijní programy. Značkou se mohou prokázat studijní kurzy na 77 vysokých školách. V USA je však značka AMBA méně populární: zatím ji nezískala žádná americká univerzita.

Akreditace je pro vysoké školy důležitým marketingovým nástrojem k přilákání talentovaných studentů. "Díky AACSB jsme uznáváni v Severní Americe," říká Walter Oechsler, profesor na univerzitě v německém Mannheimu. Ve snaze ještě lépe se profilovat vůči konkurenci ucházejí se mnohé školy o několik akreditací. Některé mají všechny tři mezinárodní značky kvality.

Welp, C.: Hand und Fuss. Wirtschaftswoche č. 18/2003, s. 86 -87; výtah


Poznámka redakce: Manažerské školy na českém trhu - viz též články v MŘ č. 5/2003, s. 8 - 10 a s. 38 -54 a v MŘ č. 2/2003, s. 51 - 62.

Evropské školy, které mají všechny tři mezinárodně uznávané značky kvality:

Ashridge Business School - Velká Británie

Cranfield School of Management - Velká Británie

University College Dublin - Irsko

ESADE - Španělsko

HEC - Francie

Henley Management College - Velká Británie

Instituto de Empresa - Španělsko

London Business School - Velká Británie

Manchester Business School - Velká Británie

Rotterdam School of Management - Nizozemsko

Warwick Business School - Velká Británie
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13627690-kdo-nabizi-nejlepsi-titul-mba