Obce někdy řeší stížnosti tak, že vydají obecně závaznou vyhlášku a v ní stanoví povinnosti k zabezpečení veřejného pořádku při diskotékách. Předpokladem funkčnosti takové vyhlášky je její zákonnost. Proto je od 1. října tohoto roku nezákonná vyhláška, která je formulována výhradně podle zákona o veřejném zdraví. Ke stejnému datu zaniklo obcím zmocnění takovou vyhlášku vydat. Je třeba ji zrušit a schválit vyhlášku novou tak, aby byla v souladu se zákonem o obcích.

Sebelepší obecně závazná vyhláška sama o sobě však nestačí k zajištění veřejného pořádku. Musí být dodržována, ať už dobrovolně nebo pod tlakem sankcí. Důležitá je komunikace obce se samotnými pořadateli a provozovateli diskoték i hostinskými. Na problémy s diskotékami však nejsou obce samy. Důležitá je také spolupráce orgánů obcí s dalšími spřízněnými úřady a občany a využití všech možností, které právní řád dává.

Obec může získat a využít zejména tyto informace:

* o pořadatelích diskoték, provozovatelích, hostinských a o jejich povinnostech, které vyplývají z platných zákonů,

* o povinnostech, které může pořadatelům, provozovatelům a hostinským ukládat sama obec,

* o možnostech samotných vlastníků nemovitostí, kteří jsou dotčeni hlukem, vibracemi a kteří podávají stížnosti.

Podle zákona o obcích má každá obec možnost:

* vydat obecně závaznou vyhlášku o opatřeních při diskotékách,

* stanovit v této vyhlášce povinnosti za účelem ochrany veřejného pořádku,

* ovlivnit kde, kdy a za jakých podmínek se budou diskotéky konat.

Zastupitelstvo obce proto může rozhodnout o tom, že diskotéky zakáže na některých přesně určených veřejných prostranstvích v obci. Nebo naopak vymezit, na kterých konkrétních místech je možné v obci diskotéky provozovat. Další možností je stanovit, kde jsou diskotéky zakázány, a zároveň určit, že je dovoleno diskotéky konat na všech místech, na nichž nejsou obecně závaznou vyhláškou zakázány. Zastupitelstvo obce může také určit dobu konání diskoték. To znamená ve vyhlášce obce schválit přesně konec, ale také začátek diskotéky. Je třeba dát pozor na půlnoc. Není řešením, aby například diskotéka musela končit v 24.00, jestliže by mohla začínat v 00.01 hodin nového dne. Obec má ještě možnost stanovit v obecně závazné vyhlášce podmínky pořádání diskoték, tj. podmínky jejich začátku, průběhu a zakončení. Jde například o povinnost oznámit předem datum konání každé diskotéky, počet účastníků, místo konání. Vhodné také je, aby byly diskotéky konány v budovách při zavřených oknech a bylo zajištěno nucené větrání těchto budov. Konec diskotéky by bylo dobré oznámit předem a přizpůsobit tomu i výběr hudby tak, aby ve stanovenou hodinu diskotéka skutečně v klidu skončila.

Podle zákona o místních poplatcích má každá obec možnost:

* vydat obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku ze vstupného,

* v této vyhlášce je vhodné stanovit pořadatelům kromě výše poplatku a data jeho splatnosti také povinnosti ohlásit konání diskotéky předem, ohlásit předpokládaný počet účastníků, orazítkovat vstupenky na obecním úřadu.

Podle zákona o ochraně před alkoholem a jinými toxikomaniemi má každá obec možnost:

* kontrolovat, zda je dodržován tento zákon, zejména zákaz podávání a prodeje alkoholu osobám mladším 18 let a podnapilým osobám a při kulturních podnicích a tanečních zábavách pro mládež,

* vydat vyhlášku a v ní zakázat podávání a prodej alkoholu v určitých dnech nebo hodinách; zakázat podávání a prodej alkoholu lze na veřejně přístupných místech.

Spolupracovat s jinými úřady může také každá obec:

Policie ČR: Starosta je oprávněn požádat policii o spolupráci při zabezpečování záležitostí veřejného pořádku. Pouze orgány policie mohou legitimovat účastníky diskoték. Platí, že na akcích pro mládež je zakázáno podávat a prodávat alkohol.

Stavební úřad: Každá stavba se staví za určitým účelem. Každý je povinen pořádat diskotéky pouze v budovách, ve kterých je pořádání diskoték v souladu s účelem, za kterým byly postaveny. Jestliže obec využije své možnosti a nařídí pořadateli, aby předem oznámil obecnímu úřadu, kde se bude diskotéka konat, je vhodné zjistit další informace o budově na stavebním úřadu. A takovou informací je, zda konání diskotéky v určité budově je v souladu s účelem stavby, který je uveden v kolaudačním rozhodnutí. Pokud není budova postavena za účelem konání diskoték, je to důvodem pro zjednání nápravy. Změna užívání stavby je možná pouze na základě rekolaudace.

Krajský úřad: Každá hudba, která se na diskotékách hraje a je chráněna autorským zákonem, podléhá placení. Pořadatel je povinen zaplatit autorskou odměnu Ochrannému svazu autorů (OSA), popřípadě interpretů (INTERGRAM) za použití děl chráněných autorským zákonem na diskotékách. Porušení autorského zákona a neoprávněné užití díla je přestupkem, o němž přísluší rozhodovat krajskému úřadu, odboru kultury.

Krajská hygienická stanice: Provozovatel diskotéky je povinen dodržovat stanovené hygienické limity hluku a vibrací. A to platí dvojnásob v době nočního klidu.

Živnostenský úřad: Každý pořadatel diskotéky je povinen mít živnostenský list na tuto činnost. Každý hostinský je povinen mít koncesi. Živnostenský úřad má přehled o živnostenských oprávněních. Také má přehled o vlastnických a užívacích vztazích k provozovně diskoték, což se opírá o povinnost podnikatele vůči živnostenskému úřadu prokázat vlastnické nebo užívací právo k provozovně. Podnikatel je povinen dodržovat při podnikání všechny zákony a zákonem stanovené podmínky, které se k podnikání vztahují. Jestliže obce a orgány státní správy vydají rozhodnutí o tom, že podnikatel porušil právní předpis, jsou úřady povinny oznámit to živnostenskému úřadu. V praxi to znamená následující: Právním předpisem není jen zákon, ale je jím také obecně závazná vyhláška vydaná zastupitelstvem obce. Jestliže obecní úřad nebo jiný kompetentní úřad zjistí např. při kontrole, že pořadatel diskotéky porušuje právní předpis, zahájí s ním správní nebo přestupkové řízení. A to končí zpravidla vydáním rozhodnutí, kterým se ukládá sankce. Obecní úřad a příslušné další orgány státní správy potom pošlou příslušnému živnostenskému úřadu pravomocné rozhodnutí o pokutě za porušení příslušného právního předpisu. Proto je důležitá spolupráce, protože zde hraje roli porušování předpisů, nikoliv porušení předpisu. Důležité je, že živnostenský úřad může v takovém případu rozhodnout o pozastavení nebo zrušení živnosti.

Jedná se např. o tyto případy porušení zvláštních předpisů:

* porušení stavebního zákona,

* porušení autorského zákona,

* porušení zákona o veřejném zdraví,

* porušení omezení stanovených zákonem o ochraně před alkoholismem,

* porušení obecně závazné vyhlášky obce o veřejném pořádku při diskotékách,

* porušení obecně závazné vyhlášky obce o konci provozní doby hostinských provozoven v době, kdy toto umožňoval platný zákon o veřejném zdraví,

* porušení vyhlášky o zákazu podávání a prodeje alkoholu v určitých dnech nebo hodinách,

* porušení vyhlášky o místním poplatku ze vstupného.

Živnostenský úřad může pozastavit nebo zrušit živnostenské oprávnění za podmínky, že byla vydána příslušná rozhodnutí ve věci porušení právních předpisů. Tak obec může iniciovat pozastavení nebo zrušení živnostenského oprávnění pořadatele diskoték v případě, že pořadateli byla uložena pokuta např. za to, že nedodržel podmínky stanovené ve vyhlášce o veřejném pořádku při diskotékách a překročil dobu konání diskotéky a také pokuta za to, že porušil vyhlášku o místních poplatcích a nezaplatil poplatek ze vstupného. V případě hostinského by tak mohla obec učinit např. tehdy, jestliže hostinský porušil zákon o ochraně před alkoholismem a naléval mladistvým a byla mu za to uložena pokuta, a jestliže mu byla uložena pokuta za to, že nedodržel zákaz podávání a prodeje alkoholu v den a v hodině stanovené ve vyhlášce obce. Přidat se může popřípadě stavební úřad, hygiena a krajský úřad - odbor kultury.

Braňte se sami. Závěrem bych chtěla upozornit občany, kteří si stěžují na diskotéky, na možnosti, které mají oni sami. Není vhodné nečinně spoléhat na to, co bude konat obecní úřad, nebo se pouze obracet na příslušné úřady a čekat. Každý má právo podat na příslušný pověřený obecní úřad návrh na předběžný zákaz zásahů do pokojného stavu podle § 5 občanského zákoníka. Další možností je podat žalobu příslušnému soudu podle občanského zákoníku ve věci ochrany vůči vlastníku věci, aby se zdržel všeho, čím by nad míru přiměřenou poměrům obtěžoval jiného či vážně ohrožoval výkon jeho práv, zejména hlukem a vibracemi.

Eva Šromová, právnička
Související