Evropské státy řeší problém vybírání poplatků za používání dálniční sítě různými způsoby.

Rakouský model mýtného chce využít mikrovlnných přenosů. Ty však EU nepokládá za perspektivní. V Nizozemsku navrhl Philips družicový systém pro všechna motorová vozidla včetně motocyklů. To není podle EU nutné, protože do hmotnosti 7,5 t až 12 t se dají najeté kilometry odvodit ze spotřeby paliva.

Pro Českou republiku by bylo dobré spojit se s partnerem, který bude mít systém založený na družicovém stanovení polohy. V roce 1998 jsem navrhl německé straně, že Česká republika převezme takový systém, který zvítězí v jejich soutěži a bude přijatelný pro české veřejné finance a umožní zaměstnat české dodavatele.

Pokud ovšem Německo mýtné spustí, čeští dopravci tak jako tak nakoupí podstatnou část od dodavatelů ze Spolkové republiky.

Převzetí jádra cizího systému (za předpokladu, že bude vytvořeno právní prostředí, které umožní poplatky vymáhat) má tyto výhody:

a) Vyloučí se korupce při zadávání systému.

b) Odpadne složité zadání.

c) Zahraniční partner přinese know-how zaúčtování a technologického zadání prvků systému.

d) Podíl českého partnera, zastoupeného Státním fondem dopravní infrastruktury (SFDI), by byl stejný jako podíl zahraničního partnera.

Při sazbách odvozených ze sazeb v Německu by dvanáctý rok po zavedení mýta, při zpoplatnění vnitrostátní dopravy vozidel nad 12 tun, příjmy státní pokladny dosáhly patnácti miliard korun.

Náklady na silniční dopravu se zvýší o dvě procenta, v ceně za kilogram zboží půjde o desetihaléře.
Související