Není tomu dlouho, co odbornou veřejností zmítala bouřlivá debata na téma zdaňování nerealizovaných kurzových rozdílů. Na kritiku vycházející jak z řad odborníků, tak z řad daňových poplatníků nakonec jako první zareagoval český parlament, který však tolik diskutovanou otázku vyřešil ryze šalamounsky - provedl změnu úpravy pro tehdy aktuální zdaňovací období. Dnes, necelý rok poté, se otázka nerealizovaných kurzových rozdílů na pořad dne vrátila.
Na počátku minulého roku vstoupily v účinnost nové postupy účtování pro podnikatele účtující v soustavě podvojného účetnictví, které zavedly povinnost účtovat nerealizované kurzové rozdíly výsledkovým způsobem, tj. do výnosů či nákladů poplatníka. Kvůli provázanosti zdaňování příjmů s údaji vedenými v účetnictví a posílení české koruny v minulých letech tento postup prakticky znamenal zvýšení daňové povinnosti poplatníků, kteří evidují závazky znějící na cizí měnu, a naopak snížení daňové povinnosti poplatníků, kteří evidují pohledávky znějící na cizí měnu. Mnoho českých podnikatelských subjektů v uplynulých letech čerpalo vysoké úvěry od zahraničních věřitelů. Kdyby došlo k výsledkovému zaúčtování nerealizovaných kurzových rozdílů v roce 2002, ve většině případů by to vedlo ke značnému nárůstu jejich daňové povinnosti.
Skupina poslanců proto předložila parlamentu návrh, který nakonec poplatníkům umožnil odsunout zdanění nerealizovaných kurzových rozdílů o rok. Podle novely zákona o účetnictví, která nabyla účinnosti na sklonku roku 2002, si totiž mohl poplatník vybrat, zda bude v účetním období započatém v roce 2002 účtovat o nerealizovaných kurzových rozdílech výsledkově či bilančně, jako tomu bylo do konce roku 2001.
Aby se loňská situace neopakovala, Ministerstvo financí ČR v dubnu letošního roku informovalo poplatníky ve svém sdělení o postupu při zdaňování nerealizovaných kurzových rozdílů v roce 2003. Tentokrát již s vědomím možných dopadů jednorázového zdanění nerealizovaných kurzových rozdílů vzniklých v minulých obdobích na cash-flow poplatníků uvedlo, že pro zdaňovací období započatá v roce 2003 bude přijata úprava přímo v zákoně o daních z příjmů, a to s účinností až od 1. ledna 2004. Ta by měla podle dosavadních předběžných informací umožnit poplatníkům-účetním jednotkám účtujícím v podvojném účetnictví pro podnikatele a pojišťovnám vyloučit celkový nerealizovaný kurzový zisk (rozdíl mezi nerealizovanými kurzovými výnosy a náklady) vzniklý ke konci rozvahového dne z přepočtu pohledávek v cizí měně, závazků a dlužných cenných papírů ze základu daně pro rok 2003. Jde samozřejmě o pohledávky s dobou splatnosti delší než 12 měsíců. O tuto částku by pak měli poplatníci, kteří využili možnost odložit zdanění nerealizovaných kurzových rozdílů, postupně zvyšovat základ daně z příjmů v daňových přiznáních za následující tři zdaňovací období či období, za která se podává daňové přiznání. Mělo by jít nejméně o jednu třetinu posečkané daně v každém z těchto období. V případě konkurzu, likvidace či sloučení by však bylo nutné zdanit zbývající, dosud nezdaněnou část najednou.
Vzhledem k již zmíněné navrhované účinnosti novely zákona o daních z příjmů je jasné, že někteří poplatníci budou nuceni podat daňové přiznání za období spadající do kalendářního roku 2003 již dříve. Jedná se o poplatníky se zdaňovacím obdobím kratším 12 měsíců, zejména z důvodu přechodu na hospodářský rok. Těmto poplatníkům by na základě uvedeného sdělení ministerstva mělo být přiznáno v zásadě stejné postavení, jaké je předpokládáno novelou zákona o daních z příjmů. Na základě sdělení totiž mohou poplatníci, kteří byli nuceni podat daňové přiznání za zdaňovací období započaté po 31. prosinci 2002 ještě před účinností novely zákona o daních z příjmů, požádat o posečkání daně, respektive platbu daně připadající na nerealizovaný kurzový zisk ve splátkách. Této žádosti by mělo být automaticky vyhověno. Úrok, který je s těmito instrumenty spojen, má být poplatníkům za podmínky, že bude daň splacena ve třech shora popsaných splátkách, na žádost prominut. Obdobně jako v navrhované novele zákona o daních z příjmů by však za určitých okolností (např. ukončení činnosti) bylo nutno zbývající částku posečkané daně uhradit najednou.
Je dobře, že Ministerstvo financí ČR vzalo v úvahu důležitost této materie pro poplatníky, kteří čerpají dlouhodobé půjčky od zahraničních subjektů či dodávají své zboží a služby do zahraničí, a chce samo zmírnit dopad nového systému účtování nerealizovaných kurzových rozdílů na podnikatelskou veřejnost. Nebyl přitom akceptován rozdílný přístup pro daňové účely aplikovaný v řadě zemí EU, kdy se pro daňové účely zohledňují pouze realizované kurzové rozdíly. Tento postup by byl pro řadu poplatníků administrativně zatěžující.
ONDŘEJ DRÁB, KPMG Česká republika
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



