Evropská komise (EK) minulý týden předložila Evropskému parlamentu návrhy týkající se řízení a financování transevropských dopravních cest. Cílem je vytvoření příznivých rámcových podmínek pro efektivní využívání a dokončení dopravní infrastruktury v Evropě. To je součástí plánů, které mají z EU udělat nejsilnější ekonomiku světa.

Viceprezidentka Komise zodpovědná za dopravu a energii Loyola de Palacio k návrhům poznamenala, že finanční a strukturální problémy při výstavbě rozsáhlé a drahé infrastruktury nelze odstranit přes noc a že právě předložené návrhy představují výchozí základnu k řešení nutných záležitostí.

Dokončení transevropské dopravní sítě po rozšíření Unie a efektivní využívání infrastruktury vyžadují jednolitý přístup všech členských států. Zároveň Komise kvůli nedostatku prostředků z veřejných rozpočtů zamýšlí vytvořit silnější motivační systémy pro zapojení soukromého kapitálu. Do roku 2010 by náklady na projekt měly dosáhnout částky 400 miliard eur, rozšířením členské základny EU se ale tato suma ještě zvýší. Současné investiční výdaje ve výši 15 až 20 miliard eur ročně dávají tušit, že představené plány nebude možno "ufinancovat" pouze z veřejné kasy.

Komise zároveň předložila návrh směrnice k vybudování evropského elektronického systému vybírání mýtného, který by podpořil strategii zacílenou na odstranění poplatků z používání dopravní infrastruktury v EU. Směrnice by se měla vztahovat na všechny silnice, mosty a tunely a dokonce i převozníky, a to nezávisle na tom, zda je daná silnice či most součástí transevropských cest či zda jde o "běžnou" městskou ulici. Systém by měl být pro všechny členské státy jednotný. Zpočátku by se měly zmíněné poplatky týkat pouze vozidel s hmotností přes 3,5 tuny či s více než devíti pasažéry, od roku 2010 pak obecně všech vozidel.

Související