Ludmila Koutská je ve svých třiceti letech nejmladší laureátkou soutěže Manažer roku.

Vystudovala sice hudební konzervatoř, ale rozhodla se nepokračovat v rodinné tradici a housle brzy pověsila na hřebík. "Věděla jsem, že to pro mě není to pravé," říká brunetka s vizáží studentky. Ve firmě ji oslovují slečno generální. Čtvrtým rokem je totiž generální ředitelkou TOP Hotelu Praha.

V tandemu s jeho majitelem, architektem Vladimírem Dohnalem, přeměnila sídlištní ubytovnu nevalné pověsti v největší hotelový komplex v Evropě, který ročně utrží 270 milionů korun a povýšil do skupiny čtyřhvězdičkových. Před sedmi roky tam L. Koutská po absolvování střední hotelové školy v Německu nastoupila do obchodního oddělení. Dohnal připouští, že původně chtěl za šéfa vybrat někoho zkušeného, s hotelovou praxí. Ale poté, co se v sedmi případech spálil, vsadil na "zajíce" prostého zažitých nešvarů hotelové branže. A je rád, že pokus vyšel.

Recept na manažerský úspěch má L. Koutská jednoduchý: Práce a vůle učit se stále novým věcem. Ví, že romantická doba 90. let, kdy zahraniční turisté objevovali krásy levné Prahy, je pryč. Cestovní ruch prožívá slabé roky. Tragédie 11. září, povodně a kurz koruny zasadily odvětví těžkou ránu. Američané zůstávají raději doma, také ostatní se začali bát létat a k tomu Praha podražila. A že by si rodina z Moravy udělala třídenní výlet do Prahy a ubytovala se ve čtyřhvězdičkovém hotelu? To je podle ředitelky hudba budoucnosti.

Na rezervačním oddělení hotelů v metropoli se vrší stohy stornovaných rezervací. Nabídka značně převyšuje poptávku, ceny padají dolů. Jazýčkem na vahách je kvalita a šíře služeb. "Neradi opisujeme. Chceme nabízet něco, co ostatní nemají. Hotelový areál se rozprostírá na 9 hektarech, můžeme tedy tady všechno soustředit," zdůrazňuje manažerka. K hotelu a restauracím postupně přibylo rozlehlé relaxační a fitness centrum, japonská zahrada, kasino, byznys centrum. V květnu otevírají plavecký bazén. Předností hotelu je zázemí pro kongresy a semináře. "Turistů v budoucnu v Praze zřejmě ubude, zato mezinárodních kongresů bude i v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie přibývat," soudí Koutská.

S úsměvem vzpomíná, jak v polovině 90. let objížděli mezinárodní veletrhy a snažili se to málo, co měli, prodat. Že se postupně TOP dostal do povědomí a zákazníci se vracejí, přisuzuje tomu, že co slíbí, to také dodrží. Prodej hotelových služeb pod cenou, k němuž se teď snižují někteří konkurenti, je podle ní krátkozraký. "Důležité pro nás není procento obsazenosti hotelu, ale tržby a zisk," podotýká.

Přeměna hotelu probíhá už sedmý rok, bez úvěrů. "Investujeme jen tolik, kolik vyděláme," podotýká L. Koutská. Nabídky, aby se stali součástí zahraničních hotelových řetězců, zatím v TOP odmítají. "Není to nutné. Výhody, které by nám to přineslo, nepřeváží nevýhody," míní ředitelka. A pochvaluje si, že za situace, kdy hotel má jediného vlastníka, navíc českého, který je současně jednatelem firmy, je řízení daleko operativnější, přehlednější, a chod hotelu úspornější. L. Koutská řídí tým 350 zaměstnanců. Když do firmy nastoupila, pracovalo v ní asi o 80 lidí více, někteří ale museli odejít.

Ludmila Koutská si dle svých slov nelibuje v agresivním stylu řízení. "Nedělám rychlá rozhodnutí a vždycky chci slyšet názory svých podřízených," vysvětluje. Považuje to za užitečné nejen proto, aby mohla kvalifikovaně rozhodnout, ale i pro motivaci zaměstnanců. Chodí mezi personál a zajímá se o názory číšníků a pokojských. "Musí vědět, že řediteli na nich záleží. Chci, aby byli v práci spokojeni, k firmě loajální a k zákazníkovi příjemní. Práce z donucení nemůže přinášet dobré výsledky, byť by hotel měl třeba zlaté kliky," říká.

V prostorné kanceláři, jíž dominuje několik zarámovaných manažerských ocenění a fotoportrét v životní velikosti, se dozvídáme, že vizáž studentky není jen zdáním. L. Koutská třetím rokem studuje Vysokou školu hotelovou. "Neženu se za kariérou," tvrdí přesto mladá generální ředitelka.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-12664920-zlate-kliky-nepomohou