Starý a z velké části neužívaný areál Škodovky působí vedle nových hal na Borských polích trochu jako drákulovské sídlo. Co se však jeví navenek, neplatí stoprocentně i uvnitř. Generální ředitel jedné z dceřiných společností holdingu, Škody Energo, Jan Musil, dokonce žije v obavě, že by mu jeho speciálně vyškolené operátory od NC strojů mohli přetahovat někteří investoři od vedle - právě pro jejich kvalitu a znalost obsluhy moderních numericky řízených strojů. Postrachem v tomto duchu může být výrobce součástí pro letecké motory Precision Castparts CZ (PCC), kde pracují na podobných strojích.

"Hodně jsme do těchto lidí investovali, teď se musíme snažit, abychom je udrželi," říká Musil. Prioritní podle něho není zvyšování platů (ty jsou už dnes dost vysoké, průměrný měsíční plat ve Škodě Energo bez manažerských odměn je 20 550 korun), ale celková personální politika a hlavně jistota práce do budoucna.

Jak v Energu, tak i v PCC si pochvalují blízkost Západočeské univerzity, kde letos studuje okolo 13 tisíc lidí. Pro obě firmy jsou zajímavé především fakulty aplikovaných věd, elektrotechnická a strojní. Generální ředitel PCC Tim Till říká, že jejich společnost zadává univerzitě některé projekty a škola jim pomáhá také při tréninku nových operátorů. Je to oboustranně výhodné - firma nemusí shánět ke spolupráci další firmy a univerzita si finančně přilepší.

Podobně i ve Škodě Energo nabízejí studentům spolupráci, zvou je na praxi - většinou s jasným cílem: dobrého studenta po ukončení školy získat. Podle Musila je kombinace mladých technicky a jazykově vzdělaných lidí se staršími zkušenými praktiky to nejcennější.

RYCHLEJI. Škoda Energo je dodavatelem zařízení pro energetiku, především strojoven a turbín elektráren, a služeb spojených s modernizací. Jan Musil prohlašuje, že firma má nyní zajištěné zakázky na dva roky dopředu. V letech 2000 až 2001 se podařilo vytáhnout tuto společnost z nejhoršího. "Neměla zakázky, cash flow ani přístup k financování, jediné, co měla, byla tradice a lidi," říká Musil a dodává, že díky kvalitní obchodní práci vyhrálo Energo řadu tendrů a našlo nové trhy, především ve Španělsku, Střední a Jižní Americe a Itálii.

Jenže úspěch v tendru a později ve výrobě je možný jen tehdy, stačí-li na to technika. Právě z toho důvodu se rozhodli investovat asi 45 milionů korun do komplexního řešení systémů CAD/CAM/PLM, což zlepšuje komunikaci uvnitř firmy, zrychluje práci na projektech a umožňuje zpracovat o 30 až 40 % více zakázek.

Dalších 300 milionů korun půjde nyní přímo do výroby, konkrétně do nejmodernějších NC strojů a nových technologií. "Výroba nemůže zaostávat za vývojem a konstrukcí," říká J. Musil. V posledních letech je to největší investice do výroby v rámci celé Škody Holding, Energo ji hradí ze svého zisku.

Škoda Energo zaměstnává 1020 pracovníků, jejichž věkový průměr postupně klesá a úroveň vzdělání naopak roste. Ve firmě působí i řada cizinců, především v obchodním oddělení. Objemově největší zakázku dnes představují dodávky pro čínskou elektrárnu Šen-tchou, kam by měly z Plzně odejít první montážní díly v červnu. Do konce roku mají dodávky dosáhnout asi 500 milionů korun.

Vedení firmy očekává, že rok 2002 skončí jako předchozí léta s výrazným ziskem, teď ale teprve ve Škodě Energo dokončují audit. V roce 2001 byl zisk 316 milionů.

LEVNĚJI. Na rozdíl od Škody Energo nemá Precision Castparts CZ starosti s tím, zda uspěje v tendru. Má jediného odběratele, a tím je mateřská firma ve Skotsku (světové ústředí je v USA, celosvětově zaměstnává společnost přes 14 tisíc lidí). Finálním odběratelem je pak mimo jiné výrobce leteckých motorů Rolls Royce. Společnost PCC se nemusí starat ani o nákup polotovarů - neopracované ocelové a titanové součásti, které na Borských polích získávají konečnou podobu, přicházejí z Velké Británie. Minimálně v jednom to má ale přece jen Precision Castparts složitější: letecký průmysl, kterému dodávají, se teď netěší velkému rozkvětu.

"Kdo chce dnes obstát v leteckém průmyslu, musí snižovat náklady," vysvětluje šéf PCC Till do značné míry důvod, proč přišla firma do České republiky. "Plzeň jsme si vybrali proto, že je to jedno z nejprůmyslovějších měst v ČR a je tady dost kvalifikované pracovní síly." Zatím pracuje v PCC asi 150 lidí, jejich počet by se měl zvyšovat.

Společnost zahájila výrobu v roce 2001, takže se vlastně teprve pořádně rozjíždí. Za tím účelem přišlo do Plzně několik Britů, ti by však mohli být podle Tilla už na konci roku 2003 nahrazeni českými manažery.

Výsledky prvního roku v Plzni (finanční rok skončil 31. března) ještě nejsou k dispozici. I když firma dosáhne zisku, daně teď platit nebude - dostala mj. desetileté daňové prázdniny na základě zákona o investičních pobídkách.

LI, juf

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-12591320-s-univerzitou-za-zady