| Na rozdíl od výcviku, který řeší odpověď na otázky Co? a Jak?, programy orientace odpovídají na otázku Proč? Mají především urychlit zapracování a ovlivnit postoje nových zaměstnanců. Novým zaměstnancům je třeba hned od prvního dne nástupu do firmy pomoci identifikovat se s firmou, aby se v ní mohli dobře cítit. Proto se zejména ve velkých podnicích přijímají a realizují programy orientace. Mají za cíl udržet a motivovat zaměstnance, snížit míru fluktuace, omezit na minimum úzkost a stres nově nastoupivších zaměstnanců, zlepšit produktivitu a pracovní morálku. Za koordinaci aktivit, které patří do těchto programů, odpovídají personální útvary. Nejdůležitější roli zde však hraje přímý nadřízený. Na vztahu k němu je nový zaměstnanec nejvíc zainteresován. Úkoly pro vedoucího útvaru i personalistu Než zaměstnanec nastoupí Vedoucí útvaru má uvědomit zaměstnance o nástupu nového člověka a o tom, jaká bude jeho práce. Požádá zaměstnance, aby nového člověka uvítali, poskytli mu potřebnou podporu a přijali ho mezi sebe. Osvědčuje se určit někoho ze zaměstnanců jako patrona nového zaměstnance, který mu pomůže v prvním týdnu se vším, co bude třeba, zejména s tím, aby se seznámil s lidmi. Je účelné poslat novému zaměstnanci uvítací dopis, informovat ho, kde může parkovat, napsat mu program prvního týdne po nástupu a připojit další užitečné informace pro začátek. První den v práci a ve firmě Nový zaměstnanec bude první den pociťovat určitou nervozitu. Snažte se proto vytvořit kolem něj příjemnou atmosféru a nezahltit ho informacemi. První den jsou na programu tyto úkoly: Zorganizujte přátelské přijetí a prodiskutujte s novým pracovníkem program prvního dne. Projděte s novým pracovníkem jeho pracoviště a nejbližší okolí. Vysvětlete mu, kde je kantýna, šatna a místnost pro přestávky. Předejte mu klíče, které bude potřebovat. Udělejte si čas a poobědvejte s ním. Projděte s ním celou budovu a bezprostřední okolí, představte ho ostatním zaměstnancům. Seznamte nového zaměstnance s jeho patronem. Projděte s ním celou jeho pracovní náplň. Informujte ho o zvyklostech a směrnicích firmy ohledně pracovní doby, používání telefonu a internetu, filozofie služeb zákazníkům, utajovaných skutečností, etických pravidel apod. První týden Ověřte si, zda nový pracovník správně začal: prověřte, zda má správné pracovní pomůcky a je zacvičen do jejich používání, udělejte si krátkou schůzku s novým pracovníkem a jeho patronem a vyhodnoťte společně první týden, udělejte si krátkou schůzku s novým pracovníkem a zástupcem personálního útvaru a ověřte si, že jsou předány a podepsány všechny potřebné dokumenty a podklady, zda pracovník má jasno, jak bude odměňován a jaké má možnosti získat benefity. První měsíc Během prvního měsíce je účelné a důležité, abyste s ním znovu prošel a prodiskutoval jeho pracovní náplň a vysvětlil mu standardy výkonnosti a pravidla práce (pracovní řád). Prvních šest měsíců Vyplatí se znovu s pracovníkem projít výkonnostní standardy a pracovní pravidla a vyhodnotit jeho výkonnost. A podle potřeby řešit jakýkoli problém, který se může vyskytnout. Manažerské závěry Program orientace nemá být formální, mechanický proces. Každý zaměstnanec je jiný, proto musí být program realizován s potřebnou flexibilitou ve vztahu k individualitě nového pracovníka. Měl by rychle rozptýlit jakoukoli nejistotu a nervozitu či úzkost nového pracovníka. Programy orientace v té či oné formě jsou nabízeny ve většině velkých podniků. Pokud se vám podaří dobře zkombinovat základní zásady těchto programů s určitou pružností a citlivostí, bude vaše firma na nejlepší cestě k využití plného potenciálu, který je v programech orientace ukryt. Čím víc času a úsilí věnujete tomu, aby se každý nový pracovník začal již od prvního dne ve firmě dobře cítit, tím větší bude pravděpodobnost, že se noví pracovníci rychle stanou platnými, iniciativními a loajálními členy vašeho kolektivu. Robbins, R. L.: Orientation: necessity or nightmare? SuperVision 10/2002, s. 8 - 9; výtah - pn - |
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



