| Na vlně nesmírné popularity textových zpráv se v České republice snaží svézt kdekdo. První samozřejmě jedou všichni tři mobilní operátoři, pro které SMS představuje obrovský zdroj příjmů. Náklady na jednu textovku jsou v řádu haléřů, protože cestuje v síti po nevyužitých kanálech, příjmy se pohybují mezi jednou až třemi korunami za zprávu. Dalšími surfaři, snažícími se ze SMS vytěžit co nejvíce, jsou marketingové a softwarové firmy, které připravují speciální projekty právě pro využití krátkých textových zpráv. Drtivou většinu poslaných textových zpráv zatím představují soukromé SMS. Stále častěji se však všude ve světě objevuje nový trend - obchodní SMS. Hlasování přes textové zprávy, objednávání zboží nebo tzv. direct marketing, to všechno jsou oblasti, kam nyní začínají směřovat kroky mobilních operátorů i dalších subjektů. STAGNUJÍCÍ PŘÍJMY nutí všechny operátory k vyhledávání stále dalších a dalších příležitostí. Patří k nim i velmi výrazná podpora textových zpráv jako informačního kanálu nebo hlasovacího nástroje. Například T-Mobile již nabízí svůj produkt SMS Connect, který umožňuje uživatelům bez velkých technických nároků provozovat například nejrůznější hlasování, soutěže a další akce založené na SMS komunikaci. Přesto zatím operátoři zůstávají spíš pouhým nositelem informací. Například při odemčení dveří pomocí autorizace přes SMS operátor do akce vůbec nezasahuje. Jen přenese textovou zprávu od uživatele do systému, který odemkne. "V další fázi vstoupí operátoři do hry mnohem aktivněji, například už budou přímo do dveří dodávat SIM karty a sami autorizovat vstupující jedince, ale ještě je na to čas," nastiňuje budoucnost tiskový mluvčí Oskara Igor Přerovský. Jeho slova potvrzuje i Jiří Hájek, tiskový mluvčí T-Mobile, a poukazuje na případ nápojových automatů společnosti Coca-Cola. Na konci roku 1999 představil T-Mobile, tehdy ještě pod původním jménem Paegas, první m-commerce v praxi - šlo o placení nápojů v automatech Coca-Coly prostřednictvím mobilního telefonu. Po třech letech mohou zákazníci T-Mobile platit pouze u padesáti automatů v celé České republice, z toho jedenačtyřicet jich je v Praze. "Trochu jsme předběhli dobu, ale je to správná cesta. Popularita takových služeb pomalu stoupá," konstatuje Hájek. V budoucnost služeb založených na bázi SMS věří i Eurotel. Už dnes má dohody o spolupráci s firmami, které svou činností navyšují objem zaslaných textových zpráv v jeho síti. "Měsíčně pošleme v naší síti kolem dvou až tří milionů spotřebitelských textových zpráv," řekl týdeníku Ekonom tiskový mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš. "Operátoři uzavírají speciální dohody o sdílení zisku s dalšími firmami, jak se stalo například při hlasování v soutěži Miss ČR 2002. To je cesta, kterou se budou operátoři ubírat," říká Hájek. Například Eurotel si pro sebe podle Hospodářských novin většinou vyhrazuje dvě koruny z jedné textové zprávy. Zbylé výnosy ze soutěžních SMS se potom dělí mezi pořadatele, popřípadě další firmy, které pořadatelům celou akci zajišťují. HLASOVÁNÍ JE JEN UKÁZKA možností krátkých textových zpráv. Patří sice k nejvyužívanějším službám na bázi SMS, měsíčně se pošle v ČR několik milionů takových zpráv, ale možnosti SMS jsou daleko větší. SMS je totiž vynikající technologie k přenosu nejrůznějších informací. Textová zpráva je rychlá a nejsou zde nutné žádné vysoké vstupní investice, vždyť mobilní telefon má dnes už přes osmdesát procent Čechů. SMS komunikace se dá rychle a efektivně využít pro komunikaci B2C (business to customers) - s davem zákazníků, nebo pro vnitropodnikové řízení. Dobrým příkladem komunikace B2C mohou být třeba Pražské pivovary nebo společnost Smart Batteries (viz rámeček Moje pivo a baterie). Vnitrofiremní řízení prostřednictvím krátkých textových zpráv může využít třeba servisní firma. Dispečink, který řídí práci servisních posádek, má aktuální přehled o jejich vytíženosti a pohybu. Servisní posádky pravidelně reportují činnost dispečinku přes SMS, která je automaticky zařazena a vyhodnocena počítačovým systémem. Rozdíl oproti reportování pracovního vytížení telefonním hovorem je značný. Hovor musí na straně dispečinku přijmout živý člověk a následně informace zpracovat, zatímco zaslanou textovku přijímá i zpracovává počítač. Informace se nikde neztratí a její hodnota je vyšší kvůli rychlejšímu zpracování a vyhodnocení. Jiným příkladem může být firma poskytující drobné finanční půjčky. Obchodníci zasílají do centra vlastní firmy textové zprávy o aktuální výši půjčených nebo vrácených peněz. Společnost tak má každou minutu přehled o cash flow. INTEGRACI SLUŽEB NA BÁZI SMS do systému je ale nutné dotáhnout až do konce. Systémy pro doručování SMS do sběrného střediska firmy přijdou na několik málo tisíc měsíčně a instaluje je řada firem. Mnohem dražší jsou komplexní výpočetní systémy integrující všechny výhody, které může SMS nabídnout. Tady se investice pohybují od statisíců až do milionů, zprovoznění systému trvá kolem čtvrt roku. Návratnost vložených prostředků je podle generálního ředitele Brain Systems Jakuba Dvořáka kolem půl roku. Právě Brain Systems patří k firmám, které se zabývají kompletní integrací SMS komunikace do firemních rozhodovacích systémů. "Papírová objednávka na zboží stojí zhruba 27 korun, cena objednávky pomocí textové zprávy nepřesáhne sedm korun. Navíc se nikde neztratí a její vyřízení trvá od odeslání maximálně sedm vteřin." SMS JSOU VHODNÉ I K MARKETINGU. Reklamní využití mobilních telefonů má i vlastní název: m-marketing. V některých zemích, třeba v Německu, Velké Británii a především v Japonsku, mají s tímto druhem propagace velké zkušenosti. Jen v Británii jde ročně na mobilní telefony inzerce za více než čtyři miliony liber, podle výzkumné agentury Allegra Strategies by měl do roku 2005 objem vzrůst na 439 milionů liber. Příčiny růstu jsou nasnadě. M-marketing jako forma přímého marketingu má několik nezanedbatelných výhod. Příjemci reklamy nejsou anonymní. Zadavatel reklamy může kampaň přesně cílit na sociodemografické skupiny. Podmínkou, aby mohly SMS chodit na konkrétní čísla, je předchozí registrace uživatele mobilního telefonu. Ta se provádí prostřednictvím internetu. Při registraci zájemce do systému vloží i místo svého bydliště, sociální zázemí a především oblasti, které ho zajímají. Pak dostává pouze takovou reklamu, která odpovídá jeho zájmu. Třeba počítačový odborník z Karviné obdrží propagační SMS o slevách v místním obchodě s výpočetní technikou, ale obdobné textovky o slevách v Brně k němu nedorazí, protože není cílovou skupinou. Přes m-marketing se dá vylepšit i podpora prodeje. Například filmový fanoušek dostane zprávu: Prvních sto návštěvníků s touto SMS, vstup na premiéru filmu Harry Potter zdarma. Většina firem navíc nabízí za příjem komerčních zpráv i odměnu ve formě peněz (viz dále), slev či zboží. V ČESKU SE M-MARKETING v loňském roce pomalu rozjížděl a letos ho čeká ostrý provoz. Proti sobě stojí dva hráči - Clubox a MobilJAM. Clubox je na trhu již rok a internetová prezentace tvrdí, že má 150 tisíc členů. MobilJAM zahájil ostrý provoz teprve v říjnu a databázi má zatím oproti Cluboxu zhruba poloviční. V některých realizovaných kampaních mohli uživatelé získat platební kartu u eBanky zdarma či vyhrávat vstupenky na filmy Znamení a xXx. Hlavním motivem pro členství v klubu je získávání zajímavých informací a nabídek. Každý člen navíc dostává za obdržené SMS zprávy malý poplatek, do 50 haléřů. Celkový měsíční příjem, který může získat, ale není nijak závratný. Počet přijatých zpráv je totiž omezen, aby neúměrné množství přijatých textovek klienty neodradilo. Kromě velkých společností může být SMS marketing zajímavý díky relativně nízkým cenám za přesný zásah i pro střední a malé firmy či živnostníky. Nejbližším konkurentem m-marketingu jsou reklamní sdělení zasílaná e-mailem. Ze srovnání úspěšnosti a ceny vychází m-marketing daleko lépe. Cena reklamního e-mailu začíná kolem jedné koruny a ze sta uživatelů na něj zareagují dva lidé. SMS přijde nejméně na 3,50 Kč a reaguje na ni dvacet až pětadvacet lidí ze sta. RADAN DOLEJŠ |
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



