Existuje několik důvodů, proč význam logistiky roste. Jde například o nestálost (volatilitu) úrokové sazby (interest rates), cenu energií, nedostatek surovin, technologické objevy v různých oblastech. Důvodem je také skutečnost, že sortimentní skupina nebo skupina výrobků se mění. Podniková logistika je poměrně nová disciplína, proto mají podniky problémy s jejím zařazováním do organizační struktury. Pro koordinované logistické systémy je nezbytné porovnání s jinými podnikovými funkcemi. Existují rozpory v odpovědi na otázku, co všechno se má do logistiky zahrnout a jak organizovat útvar, který by měl logistickou odpovědnost.

Ze studie, kterou publikovala Rada pro logistický management (Council of Logistics Management), vyplývá, že z organizačního hlediska by řízení logistiky mělo zahrnovat:

* účast logistického manažera na vedení firmy;

* úkol, aby manažeři a personál podpůrné služby podávali zprávy cestou logistického pracoviště, zahrnujícího kontrolora logistiky (logistics controller), manažera logistických systémů (manager of logistics systems), manažery logistického inženýringu (managers of logistics engineering);

* skupiny, které se zabývají projektováním logistických služeb. Mohou patřit do oddělení podpůrných služeb, nebo mohou existovat jako zvláštní skupina v rámci logistické organizace. Může také vzniknout skupina expertů, kteří by věnovali jenom část svého času na uskutečnění projektu, např. plánování nového distribučního centra, vytvoření nových informačních systémů;

* personál zabývající se operační stránkou managementu, např. ten, který se stará o distribuční centra, o dopravní aktivity. Jakákoliv logistická organizace může působit efektivně jen tehdy, když je zabezpečena odpovědnost a když je management efektivní na každé úrovni.

Všeobecně lze identifikovat tři fáze v evoluci logistické organizace. Jde o tradiční odpovědnost (traditional responsibility), rozšířenou odpovědnost (extended responsibility) a rozvinutou odpovědnost (advanced responsibility).

* První fáze, tradiční odpovědnost, obsahuje typické aktivity, přímo spojené s vnějším pohybem a s umístěním hotových výrobků. Tato fáze zahrnuje také další aktivity, např. logistickou administraci, mezipodnikovou dopravu, logistickou kontrolu, plánování logistických systémů. Hlavním přínosem těchto aktivit je, že pomáhají upevnit schopnost konkurence výrobků, buď zlepšením jejich dostupnosti, nebo menšími náklady na dopravu a zásobování. Hlavní důraz je kladen na operační aspekty vnější logistiky, a to principiálně pomocí dopravy a zásobováním hotovými výrobky.

* Organizace patřící do druhé fáze a zahrnující rozšířenou odpovědnost expanduje možnosti vnějších aktivit, které jsou organizovány koordinačním způsobem. Obsahuje odpovědnost za služby zákazníkům, skladování hotových výrobků a řízení zásobování hotovými výrobky. Podniky v této fázi považují za prioritní integrování vnějších logistických aktivit a kontrolu vnitřní dopravy.

* Organizace patřící do třetí fáze, kterou je tzv. rozvinutá odpovědnost, vykazují aktivity, jako např. logistický engineering, plánování výroby, nákup, suroviny, rozpracovanou výrobu, předpověď prodeje a mezinárodní logistiku. Uvedené aktivity obsahují funkce, které jsou kritické pro marketing a výrobu a rovněž pro logistiku. Tato fáze reprezentuje totální integraci logistického procesu (SCM - Supply Chain Management) takovým způsobem, že spojuje odpovědnost managementu pro fyzickou distribuci i pro řízení materiálového toku.

Jakmile se firma rozhodne pro vytvoření oddělení logistiky, je nutné věnovat pozornost formě tohoto oddělení. Klíčovými otázkami, které musí být vyřešeny, jsou strategie versus operativa, linie versus personál (line versus staff), funkce versus program a matrice (function versus program and matrix) a možnosti autority (scope of authority).

Při úvahách o alternativním postupu pro strukturování logistické organizace by mělo být hlavním cílem rozvinutí strategie pro řízení různých zdrojů. Pak je možné zabezpečit logistickou misi (logistical mission) a dosáhnout cíle v organizaci.

Co je vhodné brát v úvahu při vytváření logistického programu

(1) vytvoření podnikové strategie a cílů (research corporate strategies and goals), (2) funkce, které by byly slučitelné s firemní strukturou (organize function to be compatible with corporate structure), (3) funkce s osobní odpovědností (define functions for which you are accountable), (4) styl vašeho managementu (know your management style), (5) organizaci pružnosti (organize your flexibility), (6) znalost svých podpůrných systémů (know your support systems), (7) plánování v souladu s individuálními i podnikovými cíli (make plans to fit both individual and corporate objectives).

Vytvoření podnikové strategie (1) zaručuje, že dlouhodobý směr logistického oddělení je slučitelný s podnikovým cílem. Ustavení funkcí (2), které by byly slučitelné s podnikovou strukturou, je metoda pro decentralizaci (sladit funkce paralelně se strukturou). Definovat odpovědnost (3) je důležité, aby nevznikla pochybnost kvůli horizontální charakteristice logistiky. Manažeři (4) by si měli uvědomit fakta - jak bude ovlivňován jejich postoj a akce podřízených a jak oni budou akceptovat případnou změnu. Pružnost (5) zabezpečuje, že organizace bude připravena akceptovat změny. Znalosti o podpůrných systémech (6) (support systems) umožňují vědět, co všechno můžeme dosáhnout novými systémy a hlavně co novými systémy dosáhnout nemůžeme. Poslední krok garantuje, že lidé, kteří budou pracovat s novým systémem, jej budou akceptovat, protože není nic horšího, než že pracovníci, kteří mají ovládat nový systém, ho akceptovat nechtějí.

Podle mého názoru je třeba logistickou činnost (SCM) centralizovat, protože bez centralizace je optimalizace velice obtížná. Zde uvádím jeden ze způsobů, jak organizovat Supply Chain Management na úrovni výrobního podniku (viz obrázek 1).

Jakmile je logistická organizace jednou implementována, je nutné, aby proběhlo kontinuální monitorování a ohodnocení efektivity. Znamená to zpětnou vazbu, která je velice cenná.

Jedna studie říká, že manažeři logistiky jsou ohodnoceni podle těchto kritérií:

- schopnost managementu na operační úrovni (line management ability). Zde se bere v úvahu schopnost manažera ovládnout každodenní úkoly a dosáhnout cíle, který byl stanoven pro produktivitu, využití a všechny aspekty výkonu včetně rozpočtu;

- schopnost vyřešit problémy (problem solving ability) znamená schopnost diagnostikovat (diagnose) problémy v průběhu operací a identifikovat úsporu (saving), zlepšení služby zákazníkům nebo větší návratnost investic;

- schopnost ovládnout projektový management (project management ability) znamená schopnost strukturovat a ovládnout projekty, které mají za úkol vyřešit problémy, zlepšit produktivitu a dosáhnout výhody zlepšení.

Studie potvrzuje, že manažeři jsou ohodnoceni podle toho, jakou mají schopnost motivovat pracovníky a současně jsou-li schopni zvýšit jejich technickou a manažerskou úroveň. Úspěšnost může být měřena několika způsoby v oblasti produktivity, využití zdrojů a výkonů jednotlivých pracovníků.

Vnímavá organizační struktura zaručuje, aby jednotlivé aktivity byly dobře provedeny - čím více je organizační struktura specializována, tím je efektivnější mechanismus pro komunikace a koordinace.

Specializace odpovědnosti může přispět k větší odbornosti a výkonnosti individuální aktivity. Je také důležité, aby se vytvořila celková strategie managementu v logistice, abychom mohli zamezit možnosti, že suboptimalizace se vyskytne uvnitř samotné logistické funkce. Dobrá organizační struktura potvrzuje, že lidé ovládnou příslušnou oblast, za niž jsou odpovědni. Organizace musí být flexibilní pro měnící se situaci, a to vnitřní situaci podniku i jeho vnější okolí.

Kontrolovat a řídit logistické aktivity musí být středem pozornosti managementu. Stále se měnící prostředí a nahodilé události mohou rušit logistické aktivity a hrozí, že plánovaného výkonu a podnikového cíle nebude možné dosáhnout.

Subodh Kumar

Supply Chain Manager, UNIPETROL, a. s.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-11919670-postaveni-logistiky-scm-ve-strukturach-firem