Ztohoto prostředí podnik získává zdroje, které umožní výrobu, a zákazníky, kteří spotřebovávají jeho výrobky. Prostředkem propojení podniku s jeho prostředím je logistický kanál. Logistické kanály umožňují dopravu materiálu do podniku a fyzickou distribuci hotových výrobků.

Hlavním úkolem logistiky z podnikového hlediska by mělo být vyřešit dva konfliktní podnikové cíle: schopnost pohotově dodávat a snižovat kapitálovou vázanost. Jinými slovy můžeme říci, že logistika musí navrhnout materiálový a informační tok v celém podniku jako jednotný systém včetně jeho řízení, praktické realizace a kontroly s použitím výkonné techniky tak, aby vložené prostředky produkce byly využity co nejúčelněji a co nejhospodárněji.

Charakteristickými rysy logistických systémů jsou existence nejistot a složitost. Ke tlumení vlivu nejistot je třeba mít spolehlivou, pravidelně aktualizovanou predikci poptávky, udržovat v plánování určitou vůli, disponovat vhodným informačním systémem naplněným spolehlivými údaji, vytvářet pružnost v celém podniku.

Není pochyb, že business a s tím související činnosti, např. nákup a prodej, je možné zjednodušit, zrychlit a standardizovat pomocí moderních technologií. Na druhé straně musíme brát v úvahu, že i když objednávky lze uskutečnit během několika sekund, musí se vyskladnit materiál (zboží) ze skladu, manipulovat na vybrané dopravní prostředky, dopravit na předem dohodnutá místa apod. Jinak řečeno, zbývá dokončit celý proces spojený s konkrétní transakcí. Bez řešení celého logistického řetězce se stane, že i když objednáme zboží během několika málo vteřin, administrace a dodávka zboží může trvat několik týdnů. A proto, pokud chceme úspěšně využívat možnosti e-procurementu a e-prodeje, nejdříve je potřeba vyřešit Supply Chain. Před využitím e-procurementu je vhodné analyzovat charakteristiku nákupu a podle toho lze aplikovat některou z možností nabízenou e-procurementem. Logistické myšlení se rozšiřuje do různých oblastí podnikání a mění struktury chování a organizace podniků. Je pro to několik důvodů, a to například:

* trend k rychlejšímu vnímání tržních příležitostí;

* trend ke kvalitativně vysoce hodnotným výrobkům;

* globalizace trhů nákupu a odbytu;

* intenzifikace konkurence;

* komplexnost toků materiálů a informací;

* ochrana životního prostředí;

* trend k lepším službám zákazníkům.

Zde je nutno říci, že jsou to jen individuální spotřebitelé, kteří nakupují na základě ceny, ale v průmyslovém, mezipodnikovém prostředí se obvykle nakupuje na bázi úplné ziskovosti, kterou může zákazníkovi přinést výrobek. Na základě tohoto argumentu můžeme říci, že cena je poslední možností. Jinými slovy, pokud neexistuje žádný jiný důvod, proč by od nás měl nakupovat nějaký podnik naše výrobky, je to proto, že nabízíme nejnižší ceny. Ale na druhé straně, pokud nabízíme výrobek, který má nějakou hodnotu na- víc, kterou můj zákazník rozeznává, nemusíme mít nejnižší cenu. A právě logistika nám umožňuje vytvořit hodnoty, které jsou důležité pro získání konkurenceschopnosti. Pokud jde o cenu, je to důležité, ale pro získání konkurenceschopnosti nepostačující. Například v 80. letech v USA snížili ceny o 40 až 60 %, ale neuvědomili si, že speditérství je odvozený trh, a lidé neobjednávají dvakrát tolik přepravy proto, že je levnější. Výsledkem bylo, že řada firem bankrotovala a došlo ke spojování podniků.

Ani v dnešním světě globalizace se pravidla businessu nemění a jsou konstantní: udržet si bonitní zákazníky, získat nové bonitní zákazníky, udržet náklady "pod kontrolou", vyrábět již prodané, neskladovat, platit co nejpozději a inkasovat co nejdříve. Moderní technologie nám umožňují dělat tradiční věci lépe, transparentně a rychleji při udržení nákladů "pod kontrolou".

SUBODH KUMAR,

člen řídícího výboru České asociace nákupu a logistiky

Materiálový a informační tok v podniku
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-11601450-fungujici-supply-chain-zaklad-uspechu-e-businessu