NENÁVRATNÁ FINANČNÍ VÝPOMOC. Zákon o daních z příjmů umožňuje zaměstnavateli poskytnout zaměstnanci finanční výpomoc za předpokladu, že částka je poskytnuta v přímé souvislosti s překlenutím mimořádně obtížných poměrů zaměstnance vzniklých jako důsledek živelní pohromy, ekologické či průmyslové havárie na územích, na nichž byl vyhlášen nouzový stav. Tuto výpomoc lze poskytovat z fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen "vyhláška o FKSP"); pokud zaměstnavatel tento fond nevytváří, lze tuto výpomoc poskytnout ze sociálního fondu za obdobných podmínek, jaké jsou stanoveny ve vyhlášce o FKSP. Zákon o daních z příjmů umožňuje vedle vyplácení výpomoci z výše uvedených fondů též výplatu ze zisku (příjmu) po jeho zdanění a u zaměstnavatelů, kteří nevytvořili zisk, na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady), na dosažení, zajištění a udržení příjmů.

V tomto případě se na straně zaměstnavatele jedná o daňově neuznatelný náklad. Na straně zaměstnance bude tento příjem, za splnění všech výše uvedených podmínek, považován za příjem osvobozený, pokud nepřevýší částku 10 000 Kč. V případě, že by zaměstnavatel poskytl zaměstnanci částku vyšší, částka převyšující 10 000 Kč by na straně zaměstnance podléhala zdanění stejně jako ostatní příjem ze závislé činnosti. Tento příjem nebude vstupovat do vyměřovacího základu pro účely výpočtu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, neboť se dle našeho názoru jedná o jednorázovou nevratnou sociální výpomoc poskytnutou zaměstnanci v mimořádně závažných případech.

BEZÚROČNÁ PŮJČKA. Rozhodne-li se zaměstnavatel poskytnout zaměstnanci bezúročnou půjčku (nebo půjčku s úrokem nižším, než je obvyklá výše úroku) na bytové účely do výše 100 000 Kč nebo k překlenutí tíživé finanční situace do výše 20 000 Kč, je poskytnutí takovýchto půjček daňově zvýhodněno na straně zaměstnance za předpokladu, že jsou tyto půjčky poskytnuty zaměstnanci z fondu kulturních a sociálních potřeb. U zaměstnavatelů, na něž se vyhláška o FKSP nevztahuje, lze uvedené půjčky poskytnout ze sociálního fondu či ze zisku (příjmu) po zdanění.

Na straně zaměstnavatele nejsou přitom dopady do oblasti daně z příjmů, neboť mu poskytnutím půjčky nevznikají náklady, jež by bylo třeba posoudit jako daňově uznatelné či neuznatelné. Peněžní zvýhodnění zaměstnanců plynoucí z poskytnutí těchto půjček, je osvobozeno od daně z příjmů fyzických osob na straně zaměstnance. Avšak pokud by došlo k poskytnutí půjček ve výši přesahující stanovené limity, zaměstnanci by mohli realizovat zdanitelný příjem. Příjmem zaměstnance se v tomto případě rozumí obvyklý úrok, jenž by zaměstnanec zaplatil z částky půjčky přesahující výše uvedené limity, pokud by mu půjčka byla poskytnuta peněžním ústavem v místě poskytnutí půjčky. Z tohoto příjmu by byl zaměstnavatel povinen odvést zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti. V případě, že je příjem plynoucí zaměstnanci z uvedených půjček osvobozen od daně z příjmů, nebude tento příjem vstupovat do vyměřovacího základu pro účely výpočtu veřejnoprávního pojistného. Pokud peněžní zvýhodnění zaměstnance z poskytnuté půjčky nesplní podmínky pro osvobození od daně z příjmů, bude nutné z tohoto příjmu odvést obojí pojistné a příspěvek na politiku zaměstnanosti.

Následně může být část či celá půjčka zaměstnanci odpuštěna s následujícími dopady: Odpuštěná část pohledávky za zaměstnancem nebude považována za daňově uznatelnou na straně zaměstnavatele. Na straně zaměstnance bude odpuštěná část půjčky považována za příjem, z něhož je zaměstnavatel povinen odvést zálohy na daň z příjmů ze závislé činnosti. Odpuštěná část půjčky bude podléhat i odvodu veřejnoprávního pojistného a příspěvku na zaměstnanost. Tyto účinky nastanou až v okamžiku odpuštění půjčky zaměstnanci.

PŘECHODNÉ UBYTOVÁNÍ. Zaměstnavatel může zaměstnanci poskytnout bezplatně i přechodné ubytování. Zákon o daních z příjmů stanoví, že poskytnutí přechodného ubytování je osvobozeno od daně z příjmů na straně zaměstnance za předpokladu, že se nejedná o ubytování při pracovní cestě a zároveň obec přechodného ubytování není shodná s obcí zaměstnancova bydliště.

Náklady spojené s obstaráním přechodného ubytování pro zaměstnance obecně nejsou daňově uznatelnými náklady na straně zaměstnavatele. Za předpokladu splnění všech výše uvedených podmínek je hodnota přechodného ubytování považována za příjem osvobozený od daně z příjmů na straně zaměstnance. Pokud hodnota přechodného ubytování bude osvobozena od daně z příjmů, nebude tento příjem vstupovat ani do vyměřovacího základu pro účely výpočtu pojistného a příspěvku na politiku zaměstnanosti. Pokud by se ale nejednalo o příjem osvobozený na straně zaměstnance, bylo by nutné z něj pojistné i příspěvek odvést.

DALŠÍ MOŽNOSTI. Pokud by plnění fyzickým osobám poskytoval nepřímo zaměstnavatel, například by se mohlo jednat o příspěvek prostřednictvím nadace, bylo by možno uplatnit na straně fyzické osoby plné osvobození příspěvku od daně z příjmů. Dar, jenž poskytne právnická osoba nadaci na sociální, humanitární a obdobné účely, si může tato právnická osoba odečíst od základu daně z příjmů až do celkové výše 5 % základu.

Prostřednictvím zaměstnavatele je možné organizování sbírek na škody způsobené a lidi postižené přírodními katastrofami. Je přitom možné využít daňového zvýhodnění. Jestliže zaměstnanec potvrdí zaměstnavateli, že souhlasí se srážkou z hrubé mzdy ve výši, která bude zaměstnavatelem a jménem zaměstnavatele odvedena na dohodnutý účel, zaměstnanec obdrží nižší hrubou mzdu zatíženou i nižší daní z příjmů ze závislé činnosti a nižšími odvody na veřejnoprávní pojištění.

DELOITTE α TOUCHE

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-11454020-pomoc-zamestnavatelu-zamestnancum