| Když se potkají analytici s šéfy velkých evropských aerolinií, je o konflikt postaráno. Finanční experti vytýkají leteckých společnostem, že ničí vklady investorů. Šéfové firem zase postrádají pochopení pro výkony a růstové šance své živnosti. Shodnou se pouze v jednom: Letecká branže v tomto desetiletí konsolidována nebude. "Na špici jsou hned tři lídři odvětví, Air France, British Airways a německá Lufthansa," vyjmenovává Chris Avery z JP Morgan. Shoda názorů však končí u otázky, kdo že je vlastně první mezi prvními. Pokud by byly vzaty v potaz verdikty analytiků, a to náhražkou za účetní údaje, má největší šance Air France. V očích přepravců si stojí nejlépe Lufthansa. A notná část cestujících dává hlas British Airways. Správně je, že v roce 2001, který byl se ztrátami přesahujícími 11 miliard dolarů nejhorším rokem v historii leteckého sektoru, měla nejlepší hospodářský výsledek Air France. Vedle levných společností jako Raynair a Easyjet či španělské Iberia vykázala Air France v minulém obchodním roce jako jediná slovutná firma růst a zisk. Úbytek pasažérů po teroristických útocích 11. září přinesl naopak British Airways ztrátu 300 milionů eur. Lufthansa uvedla v účetnictví kvůli řadě speciálních odpisů ztrátu 630 milionů eur. Krize přesto potvrdila Lufthansu v pozici nejsilnějšího hráče. Takový je výsledek společného průzkumu, v němž se firemní poradce A. T. Kearney a WirtschaftsWoche zaměřili na tři vedoucí letecké společnosti v Evropě a srovnali je s konkurencí. Posuzováno bylo celkem 40 kritérií, která zahrnovala všechny obory firemní činnosti: od způsobu financování přes dlouhodobou koncernovou strategii až po aktuální hospodářskou situaci a kvalitu produktů. Financování. Vůdčí roli zajistily Lufthanse především její solidní finance a schopnost snížit krácením letových kapacit náklady. "V tomto směru nastavila společnost branži laťku," říká Christoph Brützel, šéf A. T. Kearney v Düsseldorfu. Lufthansa zavedla pod tlakem drasticky stoupajících osobních nákladů, vynucených stávkou pilotů, a pod vlivem 11. září úsporný program D-Check, díky němuž překonala konkurenci. British Airways také ořezaly náklady plánem Future Size and Shape, a to díky propuštění 13 tisíc z tehdejších 54 tisíc zaměstnanců. Jenže díky tomu, že Lufthansa musela podle platného německého práva zachovat pracovní místa, pracuje teď podnik produktivněji. Dluhy. Největší vadou na kráse Lufthansy jsou dluhy ve výši 3,8 miliardy eur. Levní přepravci jako Ryanair nebo Easyjet jsou čistí, bez dluhů. Avšak zatímco u British Airways připadá na dluhy 75,5 procenta tržeb, činí tento podíl u Lufthansy pouze 22,8 procenta a u Air France 23,1 procenta. Ve vztahu dluhů k vlastnímu kapitálu se ocitá Lufthansa s hodnotou 1,09 za Francouzi (0,73). Lufthansa má nicméně řadu vyrovnávacích aktiv. Příkladem je koncernová flotila. Zatímco velikáni branže si stroje půjčují, patří Němcům 271 z 345 strojů. Ty každých 12 let odepisuje, zatímco Air France a British Airways s nimi hospodaří 18 až 20 let. Proto leží tržní hodnota leteckého parku Lufthansy - přes propad cen u použitých letadel po 11. září - vysoko nad účetní hodnotou. Současná situace. Lufthansu postihla krize odvětví i přes lepší strategii mnohem citelněji než Air France. Podstatným důvodem je podle studie fakt, že cateringová divize byla zasažena hned několikrát: Výsledek leteckých kuchyní trpí vysokou cenou vyplacenou v nepravý okamžik za převzetí firmy Sky Chefs a úbytkem cestujících. K tomu se přidala potřeba tvorby rezerv okolo 180 milionů eur. Zcela odlišná je situace u levných přepravců. Třeba Ryanair konkuruje Air France mnohem méně než Lufthansa a zvláště British Airways. Je to nejen tím, že francouzské úřady přidělují přistávací práva raději domácím společnostem. Na francouzských trasách už dlouho bojuje Air France s rychlovlaky TGV. Letecká společnost proto podnikla některé kroky ke snížení nákladů. Omezila palubní služby a zkrátila dobu, kdy nejsou letadla ve vzduchu. Útočí i mimořádnými cenami od 81 eur za lety z Paříže na jih. Také Lufthansa má co dohánět. Až dosud platilo: "Levné společnosti a my - to je jako míchat jablka a hrušky". Toto pravidlo zavedlo British Airways na pokraj krachu. Ale od té doby, co se z její německé odnože stal s pomocí levného obra Eeasyjet rychle rostoucí levný přepravce DBA a Virgin Express ohlásil, že se v prosinci přesune z Belgie do Kolína, začínají se šéfové Lufthansy probouzet. Existuje nový systém cen s tarify od 111 eur. Zároveň má začít Eurowings, v němž drží Lufthansa 29,5 procenta, ztrpčovat v Kolíně levnými nabídkami život společnosti Virgin. Výhled. Celkově negativní situace výrazně poznamená letošní obchodní rok. British Airways zůstanou v červených číslech. Analytici čekají, že Lufthansa opět dosáhne zisku. Její finanční šéf zvýšil svou předpověď ze 400 na 500 milionů eur. Air France by se mohla do příštího roku stát největší evropskou leteckou společností v Evropě. Lze věřit, že bude mít největší zisk. "Nejpozději v roce 2004 bude Lufthansa v zisku také vpředu," slibuje viceprezident Mayrhuber. Pokud se do té doby zase kurzy akcií zmátoří, rozepře s analytiky skončí. RÜDIGER KIANI-KRESS WirtschaftsWoche |
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



