Jaké projekty u nás vyhledávají podporu? Jsou to stále ještě technologické projekty? Nejedná se o podnikání v jiných oborech, které technologii pouze využívají? Zkusme krátké shrnutí alespoň z pohledu Inkubátoru E-konom a jeho nástupce Incubatoru 2.0.

Nedostatek financí v začátcích podnikání způsobuje, že vzniká jen málo projektů, které jsou orientovány ryze technologicky, třeba na vývoj nových softwarových aplikací. Je to dáno tím, že vývoj softwaru vyžaduje mnoho programátorů a času. Vývoj aplikací spotřebuje investice v řádech milionů či desítek milionů korun a jen málo podnikatelů je schopno takový projekt realizovat. Lidé, kterým se to povedlo, jako je třeba Roman Staněk, byli zkušení podnikatelé či manažeři s řadou kontaktů a finančním zázemím. Tyto podmínky nejsou schopni zajistit začínající podnikatelé z řad studentů či běžných zaměstnanců firem podnikajících v oblasti informačních technologií, kteří inkubátory nejčastěji oslovují.

V naprosté většině případů žádají o podporu projekty, u nichž samotná technologie není klíčovým prvkem, ale jsou mnohem více zaměřeny na internet a zvláště na jeho obsah. Náklady na vývoj těchto aplikací jsou nízké a projekt lze rychle začít realizovat, to je plnit databáze daty a snažit se službu či obsah prodat. Projekty nepoužívají technologii jako strategickou přednost, kterou konkurence jen těžko dokáže napodobit, ale jako nástroj pro realizaci obchodního záměru. Většina projektů proto nemůže být považována za "technologické", ale "obsahové". Jedná se např. o internetové obchody, stránky nabízející služby, inzertní a informační servery, rezervační systémy, B2B portály atd.

Úspěšnost projektů tohoto typu musí být hodnocena podle schopnosti působit v daném oboru podnikání (reality, inzerce, cestovní ruch, informační zdroje, obchod atd.) a teprve potom podle samotné aplikace, kterou projekt využívá. O úspěchu rozhodují obchodní dovednosti podnikatele, nikoliv technologický náskok, který je vlastní vývoji specializovaných softwarových aplikací. Projekty zaměřené na obsah jsou mnohem zranitelnější a jsou více zaměřeny na domácí trh. Většina z nich je realizovatelná pouze v prostředí ČR a dosahují tak nižšího potenciálu zhodnocení. Často jsou také snadno technologicky napodobitelné. Konkurence s větší zkušeností v oboru může negativně ovlivnit úspěšnost projektu.

Business plány se zaměřením na "obsah" se přitom paradoxně snaží co nejlépe popsat aplikaci, rozvržení www stránek a jejich funkcí. Většinou chybí uvedení důvodů, proč by měl klient uvedené služby využívat a na jakém trhu se vůbec podnikatel pohybuje. To je zásadní rozpor v očekávání toho, kdo podporu poskytuje, a toho, kdo podporu hledá. V tomto případě není podoba samotné aplikace klíčová pro posuzování kvality projektu.

Společnosti typu inkubátorů hledají v business plánu především informace o velikosti trhu daného oboru podnikání, o jeho budoucím růstu, konkurenci, zákaznících, předchozích zkušenostech podnikatele v daném oboru (tj. v případě obsahových projektů nikoli o zkušenosti s technologiemi, ale o zkušenostech s prodejem výrobků, služeb, informací atd.).

Teprve v případě vývoje softwarových aplikací jsou nezbytné informace o podobě aplikace a její odlišnosti od konkurence. Business plán musí samozřejmě zahrnovat celou řadu dalších informací, ale vždy je nutné si uvědomit, o jaký typ podnikání se jedná a co je pro toto podnikání charakteristické.

Pokud chcete začínat s projektem a nejste si jisti, požádejte o radu některou ze společností, které mají zájem o podporu začínajících projektů.

MARTIN HANZLÍk, Incubator 2.0

Související