Jan Šlapal se považuje za empatického člověka, a když mu v kompetenčním dotazníku vyšla empatie jako nízká, byl velmi překvapen. Řediteli firmy BIS Czech, která se zabývá výstavbou a údržbou průmyslových podniků, na vyjasnění stačilo pár minut dialogu s koučem. „Pochopil jsem, že to, co vypadá jako nedostatek empatie, je vlastně nedočkavost. Když vidím, že se někdo k úkolu ne a ne dostat, jdu a udělám to sám. On by ale potřeboval jen víc času. Přišel jsem na to, že to je důvod, proč mám tolik přesčasů.“

Nedostatek času a problémy delegovat práci jsou nejčastějšími problémy českých manažerů, říká Jindřich Dohnal, transformační kouč, který před třemi lety vytvořil vlastní model analýzy kompetencí Creatixo. Prošel jím s výše popsaným zjištěním i Šlapal a zároveň i desetina týmu jeho skoro osmisetčlenné firmy. Dále pak topmanagement nábytkářského řetězce Möbelix, manažeři Shellu, Bosche či REWE Group.

Kompetenční modely u zaměstnanců obecně zjišťují silné a slabé stránky. Tato metoda rozvíjí tvořivé myšlení. Dohnal se už několik let zabývá tématem kreativity jako schopnosti, která zajišťuje udržitelnost byznysu. „Bez kreativity není inovací a vývoje, to je to, co drží při životě lidstvo a stejně tak i firmy, zvlášť v této turbulentní době, kdy je potřeba reagovat obratem a ještě lépe s předstihem,“ říká. V Česku se ale schopnost vymýšlet nové věci a přicházet s nápady zatím moc nepodporuje ani ve školách, ani ve firmách. „Kreativních může být až 80 procent lidí. Ve skutečnosti je jich mnohem méně, protože tuto schopnost časem ztrácejí, a to už od šesti let. Do pěti bývá u všech tvůrčí potenciál na úrovni až 98 procent a někdo ji neztratí,“ říká Dohnal. Při tvorbě svého modelu vycházel z knihy Kvantová kreativita fyzika Ahmeda Goswamiho. Učí, jak vnitřní kreativitu získat zpět, tréninkem meditace, vizualizace a abstraktního myšlení. „Nejednou jsem potkal člověka, který si nikdy nic nepředstavoval a divil se, že to vůbec jde. I takovým se to podařilo,“ dává naději kouč, jenž pracuje především s managementem firem, kde převládají racionální typy lidí se silným analytickým myšlením.

Článek již není odemčený!

Váš známý vám umožnil přečíst si článek zdarma, ale uplynula doba, po kterou je článek odemčený.

Pro neomezený přístup ke všem článkům na našem webu si můžete zakoupit předplatné za 59 Kč.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.