Zatímco většina obchodníků reaguje na výkyvy trhu zdražováním a slevami, dm drží ceny stabilní. U více než 6000 produktů se navíc cena nezměnila déle než rok.
Zákazníci tak mohou nakupovat kdykoli, bez nutnosti sledovat akce nebo plnit vozík jen proto, že je jejich oblíbený produkt tento týden levnější. V čase, kdy zvažují každou korunu, je tedy stálá cena pro mnohé silnější argument než časově omezená sleva.
„Cena není všechno – ale bez atraktivních cen není nic,“ shrnuje přístup společnosti Jiří Peroutka, manažer komunikace dm. A dodává, že zákazníci dm mají vždy jistotu výhodného nákupu za dlouhodobé ceny. Přitom nemusí čekat na uměle nastavené slevy, které jsou nakonec kompenzovány vyššími cenami u jiných produktů.
Dlouhodobé ceny vítězí nad krátkodobými slevami
Základem cenové strategie dm je stabilita. Každé zlevnění zůstává platné minimálně čtyři měsíce, a pokud je cena nastavena férově, není důvod ji zvyšovat. A tento přístup posiluje transparentnost i loajalitu zákazníka, který přesně ví, kolik jeho oblíbené produkty stojí.
„Český trh je ve využívání slev v evropském kontextu mimořádný,“ připomíná ekonom Michal Skořepa. Naopak neustálé kolísání cen podle něj narušuje přirozené fungování trhu a vede ke zkresleným rozhodnutím domácností i dodavatelů. Každý obchodník, který využívá slevy s mírou, tak přispívá k větší efektivitě trhu.
„Prozatím ale bohužel převažují názory, že využívání častých závratných změn cen pod vlajkou slevových akcí je jakýmsi trvalým znakem zrovna českého maloobchodního trhu. Ten se tohoto zlozvyku prý už nedokáže zbavit, protože český spotřebitel už si zvykl,“ říká Skořepa. „Odhaduji, že kdyby řetězce záplavu masivních slev začaly tlumit, zdejší spotřebitel by se vůbec nezlobil. Rychle by si zvykl na klidnější a důstojnější poměry, které jsou k vidění v zemích okolo nás,“ doplňuje Skořepa.
Optimalizace procesů i loajalita zákazníků
Za stabilními cenami stojí efektivní řízení v pozadí. Společnost dm v posledním roce analyzovala a optimalizovala klíčové procesy – od sjednocení IT systémů přes logistiku až po zjednodušení práce v prodejnách. Vyšší objemy prodejů vedou k nižším nákladům na kus, což umožňuje udržovat cenovou hladinu.
„Za tento pozitivní vývoj vděčíme především loajalitě našich zákazníků, kteří se k nám pravidelně vracejí, ale zároveň přicházejí noví a nakupují stále více produktů pokrývajících jejich potřebu,“ říká Peroutka s tím, že výhody z těchto úspor řetězec opět předává zákazníkům v plné míře.
Když férová cena dává ekonomický smysl
Na současném trhu, který charakterizují cenové turbulence, se dlouhodobá cenová strategie stává konkurenční výhodou. Zákazník může nakupovat kdykoliv a firma zase získá stabilní cash flow a efektivnější plánování. A právě nyní společnost dm tento přístup poprvé podpořila komunikační kampaní, která se objevila i v televizi.
„Současná ekonomická situace ještě více zvýšila cenovou citlivost spotřebitelů. Naše závazky – poskytovat dlouhodobé ceny, transparentnost a spolehlivost – proto zákazníci obzvlášť oceňují,“ uzavírá Peroutka.
Text nevyjadřuje názor redakce
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom




