Ještě než v Paříži slavnostní zahajovací ceremoniál odstartuje největší všesportovní událost roku, Hry XXXIII. olympiády předznamenalo několik soubojů. Nikoliv však sportovních, nýbrž právních. Například to byla série sporů o registraci značky Paris 2024 třetími stranami. Ve všech jednoznačně zvítězil Mezinárodní olympijský výbor (MOV) a přesvědčivě uhájil svá práva duševního vlastnictví k uvedenému slovnímu spojení před soudy v různých zemích světa.
Jasně se ukazuje, že olympijské hry jsou velmi dobře chráněnou značkou a také že MOV je velmi pozorný a pečlivě monitoruje všechna možná porušení. Užití olympijských symbolů pro vlastní marketing je totiž vyhrazeno oficiálním partnerům největší sportovní akce. Kolik je takový sponzoring stojí, nebylo nikdy zveřejněno, nicméně některé odhady analytiků hovoří o tom, že společnost Coca‑Cola, která je s hrami spojována již od roku 1928, poskytuje roční příspěvek ve výši zhruba 90 milionů dolarů (2,1 miliardy korun).
Konec olympijských cen i pěti kruhů z buřtů
Míra ochrany symbolů spjatých s olympiádami může překvapit. Práva duševního vlastnictví se vztahují k symbolu s pěti kruhy, olympijské vlajce, hymně a mottu „Rychleji, výše, silněji“, k olympijské pochodni a jejím rozličným designům či k samotným slovům olympiáda a olympijské hry. Speciální ochranu pak mají loga, piktogramy a maskoti spojení s konkrétními hrami i slovní spojení obsahující název pořadatelského města spolu s rokem konání.
Možné komerční využití olympijských symbolů jiným subjektem než certifikovaným partnerem je takřka vyloučeno. Výjimku v tomto ohledu nemají ani bývalí olympionici, kteří by tuto skutečnost chtěli akcentovat v názvu své firmy. Už vůbec není povolena výroba či distribuce zboží opatřeného olympijským logem, případně jiným symbolem, které nemá jít na trh, ale sloužit jako dárkový předmět pro zaměstnance či obchodní partnery.
Využití symbolů je naopak povoleno v případech pamětních desek připomínajících sportovce účastnící se her a obdobných nekomerčních vzpomínkových staveb a instalací.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později