Devadesátitisícovou kapacitu stadionu Wembley by fanoušci amerického fotbalu osadili určitě aspoň patnáctkrát. Zájemců o vstupenky na jedno z utkání zámořské ligy NFL v Evropě jsou každoročně miliony. Dostat se přes čekací a předčekací místnosti online systému rovnou do prodeje trvá hodiny a stránka se chová, jak se jí zlíbí – tu kolabuje, tu se na ní objeví jiná nabídka než při předchozím pokusu o rezervaci, několika málo šťastlivcům zase ohlásí, že lístky mají, aniž by udělali potřebný počet kliků. Je to velká loterie. I v novém ročníku zavítá hra s kořeny na Harvardu a Yaleu, jejíž popularita je už dávno globální, na starý kontinent. Po Anglii a Německu se jako hostitelská země hlásí Španělsko.

„Jsou tu asi tři nebo čtyři trhy, kde se ucházejí o možnost pořádat naše zápasy,“ uvedl v říjnu komisionář, tedy výkonný šéf NFL Roger Goodell, na fanouškovském fóru v Londýně. Tamní Wembley hostilo letos jeden zápas, nepříliš vzdálený Tottenham Stadium dva. Dvakrát se hrálo také ve Frankfurtu. Do obou zemí se v roce 2024 americký fotbal ve své vrcholné podobě patrně vrátí a vedle Madridu, kde jsou hned dva vhodné stadiony, navštívili lidé z americké ligy také Rio de Janeiro a Sao Paulo. I Brazílie by byla novinka, na jih od USA se NFL hrála zatím jen v Mexiku.

Expanze za hranice Spojených států začala už v roce 2007 právě Londýnem, o devět let později se přidalo Estadio Azteca v Mexico City. Před dvěma lety přišlo vedení soutěže s programem Global Markets. Zahrnuje 14 zemí po všech kontinentech a 21 klubů ze 32, které NFL hrají, dostalo povolení rozvíjet marketing na přidělených trzích. Například New Orleans Saints operuje ve Francii, Los Angeles Rams v Číně a na Novém Zélandu, Chicago Bears a Miami Dolphins ve Španělsku. „Liga a kluby vynaložily velké úsilí, aby kultivovaly fanouškovské základny, a všichni vidíme pozitivní výsledky. Vnímáme to jako dlouhodobou investici do dalšího rozvoje hry,“ řekl v květnu po roce zkušeností Greg Beadles, prezident Atlanty Falcons.

Zda jsou zápasy NFL v Evropě ziskové, liga odmítá prozradit, pochvaluje si však statistiku jejich sledovanosti.

Příjmy nejbohatší americké sportovní organizace v kolektivních hrách jsou postaveny na televizi. Podle ověřených čísel z ročníku 2021/2022 NFL vydělala necelých 12 miliard dolarů (asi 267 miliard korun). Oproti bilanci z období 2015/2016 jde o nárůst o 68 procent. Ještě v předcovidové éře šéf NFL Goodell odhadoval, že do roku 2027 se příjmy dostanou na 25 miliard. Na konci této sezony, jež vyvrcholí v únoru, to má být odhadem 16 miliard.

Prostor pro vyšší příjmy z reklam a předplatného na přenosy (z televize se stále víc rozšiřují i do streamu) je zejména v zahraničí. Není od věci, že liga se zajímá o lidnaté trhy a také o ty, kde je populární sázení další významný zdroj peněz.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67275400-spickovy-americky-fotbal-opet-zavita-do-evropy