Po kampani na snížení množství škodlivých zplodin z aut se Evropská unie s tímtéž úmyslem zaměřila i na námořní dopravu. Lodě přepravují naprostou většinu zboží a surovin po světě. Pokud by byl tento sektor státem, zařadil by se mezi desítku největších znečišťovatelů ovzduší na Zemi. Většinu lodí totiž pohání těžký topný olej s vysokým obsahem síry. To se bude muset razantně změnit.

Jedním z hráčů, kteří z trendu těží, je technologická společnost ABB. Její operační centrum ze severní Moravy řídí řadu projektů po celém světě včetně proměny námořní přepravy.

Evropští poslanci nedávno schválili nová pravidla, která mají změnit paliva používaná k pohonu velkých námořních lodí. Do roku 2050 se mají snížit emise skleníkových plynů z lodní dopravy včetně energie používané na palubě až o 80 procent oproti úrovni z roku 2020.

Nákladní i pasažérské lodě budou muset ve velkých přístavech EU od roku 2030 používat jen elektřinu z pevniny, ne tu vyrobenou spalováním ropných produktů, čímž by se mělo výrazně snížit znečištění ovzduší u pobřežních terminálů. Námořní doprava bude spadat i do systému obchodování s emisními povolenkami.

O snížení emisí z lodní přepravy usilují také Mezinárodní námořní organizace patřící pod OSN nebo Spojené státy. Americký prezident Joe Biden by dokonce chtěl odvětví do roku 2050 plně dekarbonizovat.

Hlavním tématem námořní dopravy je nyní udržitelnost. A v této oblasti je stále obrovský prostor pro zlepšení.

O změnách v pohonu námořních lodí už se mluví řadu let, ale až nyní se stanovují konkrétní cíle a změny se zavádějí do legislativy. Výrobci lodí a rejdaři začínají spouštět či objednávat plavidla na alternativní paliva. Patří k nim zkapalněný zemní plyn LNG, metanol, vodík nebo čpavek. Postupně by se měly začít vyrábět z obnovitelných zdrojů, teď ještě většinou pocházejí ze zemního plynu. Ten je také fosilním palivem, ale při jeho spalování vzniká asi o čtvrtinu méně emisí CO2 než u ropných produktů. Považuje se tak za mezistupeň při snižování zplodin, dokud nebudou „zelenější“ paliva levnější a nezačnou se prodávat ve velkém.

Systém digitálního velínu firmy ABB neslouží jen námořní dopravě.
Systém digitálního velínu firmy ABB neslouží jen námořní dopravě. Je postaven jako platforma, která se dá při využití elektrotechnických součástek s jinými parametry nasadit i k řízení fabrik, těžebních plošin nebo datacenter.
Foto: Jiří Zerzoň

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.