Poněkud kuriózní nehoda, při níž chodkyni v San Francisku na začátku října srazilo běžné auto a následně na ni najel autonomní taxík společnosti Cruise, ilustruje dohady, jak rychle a zda vůbec se auta bez řidiče rozšíří do běžného provozu.

Před pár lety byly automobilky pod velkým tlakem. Chystaly se na revoluci, ta ale nepřišla. „Momentálně se ubíráme spíše evoluční cestou, postupně se zvyšuje úroveň autonomie klasických vozů,“ říká Zdeněk Hanzálek z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT, který spolupracuje na vývoji systému autonomního řízení s firmou Porsche. V sázce na spolehlivost se podle něj nevyplatí plný risk, jakým nyní auta bez řidiče jsou.

Mezi postupná vylepšení patří třeba parkovací asistenti či systémy schopné převzít řízení na dálnici. „Nebo si představte, že přijedete k hotelu či nákupnímu centru, vystoupíte z auta a to samo odjede na parkoviště, najde si místo a počká na další pokyny,“ popisuje Hanzálek.

Velikost celosvětového trhu autonomních systémů pro vozidla dosahovala loni podle odhadu společnosti McKinsey 40 až 55 miliard dolarů. Šlo převážně o pomocné asistenční systémy. Očekává se tady výrazný růst. V roce 2035 se hodnota trhu vyšplhá na 300 až 400 miliard dolarů a zhruba polovina této částky připadne na vysoce autonomní vozy, kdy je řidič přítomen jako určitá pojistka.

V některých amerických městech už firmy jako Cruise (majitelem je GM) nebo Waymo, spadající pod Alphabet, stejně jako Google, s vozy bez řidiče jezdí. „Jsou tam široké silnice, mají jednotný povrch, většinou nemusíte řešit křížení s tramvají,“ přibližuje Jiří Matas z Fakulty elektrotechnické ČVUT. Ve spolupráci s Toyotou se podílí na vývoji kamer pro autonomní vozy a upozorňuje na praktické nevýhody – senzorů je mnoho, jsou zranitelné a musí se pravidelně čistit.

Autonomní vozidla jezdí hlavně na širokých silnicích s jednotným povrchem. V netypické situaci si umělá inteligence neporadí.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.