Protestantismus vnesl prvek náboženské askeze do běžného života a ovlivnil tím i pracovní prostředí. Zatímco mnišství nebylo pro reformaci o nic více bohulibou činností než jakékoli jiné dovolené profese, zároveň starou zásadu benediktýnských mnichů „modli se a pracuj“ zesvětštila a učinila z ní klíčový postoj dobrých křesťanů.

V předchozím díle byla řeč o iracionální podstatě přičinlivosti moderního člověka. A sociolog Max Weber se domníval, že tento moderní kapitalistický duch se zrodil právě z náboženské reformace 16. století. Je pro něj podstatné, že zisk není prostředkem k opulentní spotřebě, která je dávána na odiv, jako tomu bývalo u šlechticů či bohatýrských podnikavců předmoderní doby. Zisk se v moderním kapitalismu stává prostředkem k dalšímu zisku. Kapitálová akumulace se stává sama sobě účelem. Úspěch na trhu ovšem žádá přičinlivého jednotlivce, který nakládá se svými zdroji racionálně. Zbytečně jimi neplýtvá, vyznává střídmost a efektivně nakládá s časem, protože „čas jsou peníze“.

Již učení středověké církve počítalo s prací jako danou povinností. Byla Bohem předepsána v učení o trojím lidu, kde jedni se modlí (kněží), druzí bojují (šlechta) a třetí stav pracuje. Pro Webera je v této souvislosti ústředním pojmem „povolání“. Dnes jej užíváme v ryze nenáboženském smyslu. Jeho původ však náboženský je. Bohem jsme povoláni k tomu, abychom se ve světě věnovali určité práci. Weber je přesvědčen, že před Martinem Lutherem slovo povolání nikdy nebylo použito v tomto světském smyslu. Teprve vlivný německý teolog vytvořil na začátku 16. století vazbu mezi prací a „Božím povoláním“.

Někteří autoři vidí paralely mezi Smithovým neosobním trhem a kalvinistickým chápáním Boha jako neuchopitelného, avšak spravedlivého.

Takový postoj by spíše měl evokovat fatalistické přijetí osudu, zato v radikálnější kalvinistické formě evropské reformace došlo k nezamýšlenému opaku. Vezdejší život pro kalvinisty – podle Webera – neznamená jen pasivní přijetí Boží vůle. Povolání se stává „úkolem“, o jehož úspěšné splnění má jednotlivec cíleně usilovat. A úspěch v podobě zisku může být znamením, že dotyčný byl Bohem vyvolen ke spáse, když uspěl v tom, k čemu byl povolán.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.