Protestantismus vnesl prvek náboženské askeze do běžného života a ovlivnil tím i pracovní prostředí. Zatímco mnišství nebylo pro reformaci o nic více bohulibou činností než jakékoli jiné dovolené profese, zároveň starou zásadu benediktýnských mnichů „modli se a pracuj“ zesvětštila a učinila z ní klíčový postoj dobrých křesťanů.
V předchozím díle byla řeč o iracionální podstatě přičinlivosti moderního člověka. A sociolog Max Weber se domníval, že tento moderní kapitalistický duch se zrodil právě z náboženské reformace 16. století. Je pro něj podstatné, že zisk není prostředkem k opulentní spotřebě, která je dávána na odiv, jako tomu bývalo u šlechticů či bohatýrských podnikavců předmoderní doby. Zisk se v moderním kapitalismu stává prostředkem k dalšímu zisku. Kapitálová akumulace se stává sama sobě účelem. Úspěch na trhu ovšem žádá přičinlivého jednotlivce, který nakládá se svými zdroji racionálně. Zbytečně jimi neplýtvá, vyznává střídmost a efektivně nakládá s časem, protože „čas jsou peníze“.
Již učení středověké církve počítalo s prací jako danou povinností. Byla Bohem předepsána v učení o trojím lidu, kde jedni se modlí (kněží), druzí bojují (šlechta) a třetí stav pracuje. Pro Webera je v této souvislosti ústředním pojmem „povolání“. Dnes jej užíváme v ryze nenáboženském smyslu. Jeho původ však náboženský je. Bohem jsme povoláni k tomu, abychom se ve světě věnovali určité práci. Weber je přesvědčen, že před Martinem Lutherem slovo povolání nikdy nebylo použito v tomto světském smyslu. Teprve vlivný německý teolog vytvořil na začátku 16. století vazbu mezi prací a „Božím povoláním“.
Někteří autoři vidí paralely mezi Smithovým neosobním trhem a kalvinistickým chápáním Boha jako neuchopitelného, avšak spravedlivého.
Takový postoj by spíše měl evokovat fatalistické přijetí osudu, zato v radikálnější kalvinistické formě evropské reformace došlo k nezamýšlenému opaku. Vezdejší život pro kalvinisty – podle Webera – neznamená jen pasivní přijetí Boží vůle. Povolání se stává „úkolem“, o jehož úspěšné splnění má jednotlivec cíleně usilovat. A úspěch v podobě zisku může být znamením, že dotyčný byl Bohem vyvolen ke spáse, když uspěl v tom, k čemu byl povolán.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jakub Rákosník
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



