Protestantismus vnesl prvek náboženské askeze do běžného života a ovlivnil tím i pracovní prostředí. Zatímco mnišství nebylo pro reformaci o nic více bohulibou činností než jakékoli jiné dovolené profese, zároveň starou zásadu benediktýnských mnichů „modli se a pracuj“ zesvětštila a učinila z ní klíčový postoj dobrých křesťanů.
V předchozím díle byla řeč o iracionální podstatě přičinlivosti moderního člověka. A sociolog Max Weber se domníval, že tento moderní kapitalistický duch se zrodil právě z náboženské reformace 16. století. Je pro něj podstatné, že zisk není prostředkem k opulentní spotřebě, která je dávána na odiv, jako tomu bývalo u šlechticů či bohatýrských podnikavců předmoderní doby. Zisk se v moderním kapitalismu stává prostředkem k dalšímu zisku. Kapitálová akumulace se stává sama sobě účelem. Úspěch na trhu ovšem žádá přičinlivého jednotlivce, který nakládá se svými zdroji racionálně. Zbytečně jimi neplýtvá, vyznává střídmost a efektivně nakládá s časem, protože „čas jsou peníze“.
Již učení středověké církve počítalo s prací jako danou povinností. Byla Bohem předepsána v učení o trojím lidu, kde jedni se modlí (kněží), druzí bojují (šlechta) a třetí stav pracuje. Pro Webera je v této souvislosti ústředním pojmem „povolání“. Dnes jej užíváme v ryze nenáboženském smyslu. Jeho původ však náboženský je. Bohem jsme povoláni k tomu, abychom se ve světě věnovali určité práci. Weber je přesvědčen, že před Martinem Lutherem slovo povolání nikdy nebylo použito v tomto světském smyslu. Teprve vlivný německý teolog vytvořil na začátku 16. století vazbu mezi prací a „Božím povoláním“.
Někteří autoři vidí paralely mezi Smithovým neosobním trhem a kalvinistickým chápáním Boha jako neuchopitelného, avšak spravedlivého.
Takový postoj by spíše měl evokovat fatalistické přijetí osudu, zato v radikálnější kalvinistické formě evropské reformace došlo k nezamýšlenému opaku. Vezdejší život pro kalvinisty – podle Webera – neznamená jen pasivní přijetí Boží vůle. Povolání se stává „úkolem“, o jehož úspěšné splnění má jednotlivec cíleně usilovat. A úspěch v podobě zisku může být znamením, že dotyčný byl Bohem vyvolen ke spáse, když uspěl v tom, k čemu byl povolán.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později