V každé fázi svého rozvoje stojí firmy před jinou výzvou. A banky jim v každé z nich mohou nabídnout jiný druh podpory. Proto Komerční banka před pěti lety otevřela síť takzvaných Firemních center, která každému podnikateli poskytnou individuální péči. Segmentová manažerka Komerční banky Zuzana Mezerová vysvětluje, proč se firmám vyplatí využívat kromě základních bankovních produktů i širokou škálu dalších služeb, které banky nabízejí.
Firemní prostředí v současné době prochází mnoha změnami. Které z nich budou mít na budoucnost podnikání největší dopad?
Myslím, že největší dopad bude mít rychlá digitalizace a automatizace procesů, změny v oblasti práce a pracovních podmínek a také zvyšující se tlak na udržitelnost, environmentální a sociální dopady podnikání. Komerční banka se snaží těmto výzvám přizpůsobit a podpořit podnikatele v procesu této transformace finančními produkty, službami a poradenstvím, aby dokázali rychle a flexibilně na tyto změny reagovat. Inspiraci sdílíme například na webovém portálu spolecne‑udrzitelne.cz.
Je v dnešní době těžké rozjet nový byznys?
Začít s podnikáním je určitě náročné, podnikatelé se nejčastěji potýkají s nedostatkem finančních prostředků, s obtížemi při získávání zákazníků a s náročnou administrativou. Komerční banka je v tom podporuje nejen nabídkou financování, ale také pomocí se založením firmy a s propagací v online prostředí. Součástí komplexního ekosystému v KB je i možnost online fakturace a účetnictví propojeného s podnikatelským účtem. Podnikatelé často předpokládají, že banky nabízejí pouze základní bankovní produkty, jako jsou účty, karty a půjčky. Avšak banky mohou nabídnout mnohem více finančních služeb, například pojištění, faktoring a leasing. Proto jsme již v roce 2018 vytvořili specializovaná Firemní centra ve všech krajských městech, kde i malí podnikatelé získají šíři a úroveň služeb, které jsou standardně dostupné pouze pro velké firmy.
V čem se Firemní centra liší od klasických bankovních poboček?
Podnikatelé zde získají odborné rady v oblasti financí, investic, úvěrů a pojištění. Zároveň se tu mohou setkat mezi sebou a navázat nové kontakty na tematicky zaměřených lokálních akcích, které banka pořádá. Firemní centra jim navíc zajistí přístup k odborníkům, se kterými se zde mohou spojit formou videohovoru. Ten probíhá buď z našich prostor, nebo z místa, které preferuje klient. Tímto způsobem lze snadno diskutovat i složitější témata, jako je například dotační či energetické poradenství nebo otázky měnového zajištění.
Co firmám pomáhá ve fázi expanze nebo stabilizace?
V těchto fázích se firmy potýkají s mnoha problémy, jako jsou nedostatek finančních prostředků, řízení měnových rizik, zajištění likvidity a rozšíření zákaznické základny. S tím jim banky mohou velmi účinně pomoci. Komerční banka například nabízí širokou škálu úvěrových produktů a financování z evropských i národních podpůrných programů. Naše online aplikace eTrading pak v reálném čase umožní obchodovat s cizími měnami včetně zajištění kurzu do budoucna. Firmy, které mají v této fázi dobrou finanční kondici a dostatek prostředků pro expanzi a investice do růstu, získají před konkurencí velký náskok. K větší konkurenceschopnosti může vést také využívání moderních technologií a inovativních řešení.
S čím se na Komerční banku mohou obrátit podnikatelé, kteří uvažují o prodeji své firmy nebo procházejí generační obměnou?
I v těchto situacích jim poskytneme cenné služby a poradenství v oblasti nástupnictví a předání kompetencí ve firmě. Pro rychlou orientaci nabízíme bezplatné online ocenění firmy a umožňujeme zpřístupnit nabídku k prodeji či koupi firmy zájemcům z řad firemních klientů KB. Pokud podnikatelé uvažují o prodeji své firmy, banka může pomoci s financováním, zajištěním potřebného kapitálu a se související administrativou.
Článek vznikl ve spolupráci s Komerční bankou. Text nevyjadřuje názor redakce.