V posledních letech se aktivně spravované fondy dostaly pod silnou kritiku. Vyčítá se jim, že převážná většina z nich nedokáže dlouhodobě porážet svůj benchmark. Průzkum SPIVA ke konci roku 2022 uvádí, že pouze sedm procent fondů investujících v USA dokázalo překonat svůj benchmark na desetileté periodě. Je potřeba tato čísla zasadit do kontextu a nezapomínat, že se akciové trhy pohybují v cyklech.

Jako benchmark bývá typicky používán nějaký tržněkapitalizačně vážený index podle toho, v jakém segmentu akciového trhu investor vybírá své společnosti. Tržněkapitalizační indexy mají tu výhodu, že měří průměrnou hodnotu investovaných peněz na akciových burzách. Tržněkapitalizační indexy však mají dva nedostatky – jednak podléhají takzvanému momentovému biasu (společnost, jejíž akcie rostou rychleji, získává vyšší podíl na indexu, a tudíž při investici do indexového fondu do ní přitéká více peněz, což někdy vede k vyšší koncentraci v indexu a problémům s vysokým oceněním) a pak nám nic neříkají o tom, jaký byl výnos průměrné akcie (pro tento účel jsou mnohem lepší rovnoměrně vážené indexy).

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.