Začátkem 70. let byla motorizace západní Evropy v plném proudu. Mít vlastní auto už nebylo znakem střední třídy, za volantem Brouka či Fiatu 127 byly k vidění i slečny učitelky nebo páni instalatéři.
Spolu s tím rostla chuť publika po luxusu, výkonu i rychlosti. Přibývalo lidí, kteří neměli na BMW, ale u prodejce Opelu chtěli víc než základní model. Posun v poptávce se nevyhnul ani rodinným kompaktním hatchbackům, jejichž výrobci mohli do velkosériové produkce snadno přenést zkušenosti ze závodních tratí. Silnější motor a sportovní podvozek nejdříve nabídly britské, francouzské a italské značky jako Mini, Simca a Alfa Romeo.
Je na co navazovat
Volkswagen mohl vstoupit do rychlého klubu až poté, co v roce 1974 konečně přepřáhl na přední pohon. Pak ovšem verze GTi nastoupila stejně suverénně jako celá modelová řada. Zatímco zdrženliví obchodníci počítali, že půjde o specialitku pro pár bláznů, nakonec prodali 460 tisíc vozů. Skoro sedm procent všech Golfů první generace.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později