Dodací lhůty nových aut jsou od vypuknutí pandemie nebývalé. Na některé modely se čeká mnoho měsíců, někdy i přes rok, a také financování se vzhledem k vysokým úrokovým sazbám zkomplikovalo. Z historického pohledu se však nejedná o nic mimořádného. V 60. letech minulého století musel zájemce vydržet v pořadníku i šest let, přičemž po celou tu dobu musel mít ve spořitelně složenou zálohu ve výši nejméně 20 tisíc korun.

Při pohledu na dnešní nabídku lze lamentovat, kolik modelů a kategorií z nabídky zmizelo. Například levné minivozy, jako byla Škoda Citigo, či praktické malé kombíky, typicky Škoda Fabia Combi. V 80. letech ovšem motoristé prožívali něco podobného, oproti předchozí dekádě byla nabídka značek i typů mnohem méně pestrá.

Od poukazu k pořadníku

Zatímco v současné době prodává nové automobily nepřeberné množství firem, od roku 1949 do roku 1990 zajišťovala tuto činnost síť prodejen tehdejší Mototechny – prvních dvacet let měla naprostý monopol, který pak narušily jen podnikové prodejny mladoboleslavské automobilky.

Vozidel byl dlouho na trhu ne­dostatek. V 50. letech měla distribuce podobu přídělového systému, takzvaných poukazů, a většina obyvatel mohla o automo­bilu jen snít.

Od roku 1962 existoval jednotný pořadník, do kterého už mohl vstoupit každý, kdo předal Mototechně objednávku a zároveň složil zálohu. Předpokládalo se, že pořadníky nebudou mít dlouhého trvání, jenže publicita spojená s novým modelem Škoda 1000 MB přilákala do té doby nevídané množství zájemců.

O zrušení pořadníkového systému se proto mohlo začít uvažovat teprve na začátku 70. let. Tehdy se nabídka s poptávkou rychle vyrovnávaly. Přispěla k tomu nejen rostoucí výroba vozů Škoda, ale také zvyšující se import z ostatních zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). Především ze Sovětského svazu, kde se v roce 1970 rozjela masová produkce automobilů VAZ 2101 alias Žiguli, později Lada 1200.

V první polovině 70. let už byl aut na trhu dostatek. Prodejcům se hromadila ve skladech, stát dokonce začal poskytovat půjčky na jejich nákup.

Dovoz „žigulíků“ do Československa započal v roce 1971 a dynamicky rostl. K tomu se poměrně ve velkém dovážely vozy Trabant, Moskvič, Polski Fiat, Wartburg a Dacia. Na československém trhu tak došlo ke změně, která v jiných státech RVHP neměla obdoby.

Propagace a výhodné půjčky

V roce 1972 dodal mladoboleslavský podnik do Mototechny zhruba 46 tisíc vozů řady Škoda 100/110 (a dalších 11 tisíc umístil do vlastních značkových prodejen). Čekací lhůty už byly minimální. Koncem prosince evidovala Mototechna v zásobách přes 18 tisíc neprodaných automobilů Škoda a k tomu několik tisíc vozů z dovozu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67175410-smrdi-a-nebrzdi-socialistickym-predpisum-nevyhovel-trabant-ci-sovetsky-moskvic