Dodací lhůty nových aut jsou od vypuknutí pandemie nebývalé. Na některé modely se čeká mnoho měsíců, někdy i přes rok, a také financování se vzhledem k vysokým úrokovým sazbám zkomplikovalo. Z historického pohledu se však nejedná o nic mimořádného. V 60. letech minulého století musel zájemce vydržet v pořadníku i šest let, přičemž po celou tu dobu musel mít ve spořitelně složenou zálohu ve výši nejméně 20 tisíc korun.
Při pohledu na dnešní nabídku lze lamentovat, kolik modelů a kategorií z nabídky zmizelo. Například levné minivozy, jako byla Škoda Citigo, či praktické malé kombíky, typicky Škoda Fabia Combi. V 80. letech ovšem motoristé prožívali něco podobného, oproti předchozí dekádě byla nabídka značek i typů mnohem méně pestrá.
Od poukazu k pořadníku
Zatímco v současné době prodává nové automobily nepřeberné množství firem, od roku 1949 do roku 1990 zajišťovala tuto činnost síť prodejen tehdejší Mototechny – prvních dvacet let měla naprostý monopol, který pak narušily jen podnikové prodejny mladoboleslavské automobilky.
Vozidel byl dlouho na trhu nedostatek. V 50. letech měla distribuce podobu přídělového systému, takzvaných poukazů, a většina obyvatel mohla o automobilu jen snít.
Od roku 1962 existoval jednotný pořadník, do kterého už mohl vstoupit každý, kdo předal Mototechně objednávku a zároveň složil zálohu. Předpokládalo se, že pořadníky nebudou mít dlouhého trvání, jenže publicita spojená s novým modelem Škoda 1000 MB přilákala do té doby nevídané množství zájemců.
O zrušení pořadníkového systému se proto mohlo začít uvažovat teprve na začátku 70. let. Tehdy se nabídka s poptávkou rychle vyrovnávaly. Přispěla k tomu nejen rostoucí výroba vozů Škoda, ale také zvyšující se import z ostatních zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). Především ze Sovětského svazu, kde se v roce 1970 rozjela masová produkce automobilů VAZ 2101 alias Žiguli, později Lada 1200.
V první polovině 70. let už byl aut na trhu dostatek. Prodejcům se hromadila ve skladech, stát dokonce začal poskytovat půjčky na jejich nákup.
Dovoz „žigulíků“ do Československa započal v roce 1971 a dynamicky rostl. K tomu se poměrně ve velkém dovážely vozy Trabant, Moskvič, Polski Fiat, Wartburg a Dacia. Na československém trhu tak došlo ke změně, která v jiných státech RVHP neměla obdoby.
Propagace a výhodné půjčky
V roce 1972 dodal mladoboleslavský podnik do Mototechny zhruba 46 tisíc vozů řady Škoda 100/110 (a dalších 11 tisíc umístil do vlastních značkových prodejen). Čekací lhůty už byly minimální. Koncem prosince evidovala Mototechna v zásobách přes 18 tisíc neprodaných automobilů Škoda a k tomu několik tisíc vozů z dovozu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



