Dodací lhůty nových aut jsou od vypuknutí pandemie nebývalé. Na některé modely se čeká mnoho měsíců, někdy i přes rok, a také financování se vzhledem k vysokým úrokovým sazbám zkomplikovalo. Z historického pohledu se však nejedná o nic mimořádného. V 60. letech minulého století musel zájemce vydržet v pořadníku i šest let, přičemž po celou tu dobu musel mít ve spořitelně složenou zálohu ve výši nejméně 20 tisíc korun.
Při pohledu na dnešní nabídku lze lamentovat, kolik modelů a kategorií z nabídky zmizelo. Například levné minivozy, jako byla Škoda Citigo, či praktické malé kombíky, typicky Škoda Fabia Combi. V 80. letech ovšem motoristé prožívali něco podobného, oproti předchozí dekádě byla nabídka značek i typů mnohem méně pestrá.
Od poukazu k pořadníku
Zatímco v současné době prodává nové automobily nepřeberné množství firem, od roku 1949 do roku 1990 zajišťovala tuto činnost síť prodejen tehdejší Mototechny – prvních dvacet let měla naprostý monopol, který pak narušily jen podnikové prodejny mladoboleslavské automobilky.
Vozidel byl dlouho na trhu nedostatek. V 50. letech měla distribuce podobu přídělového systému, takzvaných poukazů, a většina obyvatel mohla o automobilu jen snít.
Od roku 1962 existoval jednotný pořadník, do kterého už mohl vstoupit každý, kdo předal Mototechně objednávku a zároveň složil zálohu. Předpokládalo se, že pořadníky nebudou mít dlouhého trvání, jenže publicita spojená s novým modelem Škoda 1000 MB přilákala do té doby nevídané množství zájemců.
O zrušení pořadníkového systému se proto mohlo začít uvažovat teprve na začátku 70. let. Tehdy se nabídka s poptávkou rychle vyrovnávaly. Přispěla k tomu nejen rostoucí výroba vozů Škoda, ale také zvyšující se import z ostatních zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). Především ze Sovětského svazu, kde se v roce 1970 rozjela masová produkce automobilů VAZ 2101 alias Žiguli, později Lada 1200.
V první polovině 70. let už byl aut na trhu dostatek. Prodejcům se hromadila ve skladech, stát dokonce začal poskytovat půjčky na jejich nákup.
Dovoz „žigulíků“ do Československa započal v roce 1971 a dynamicky rostl. K tomu se poměrně ve velkém dovážely vozy Trabant, Moskvič, Polski Fiat, Wartburg a Dacia. Na československém trhu tak došlo ke změně, která v jiných státech RVHP neměla obdoby.
Propagace a výhodné půjčky
V roce 1972 dodal mladoboleslavský podnik do Mototechny zhruba 46 tisíc vozů řady Škoda 100/110 (a dalších 11 tisíc umístil do vlastních značkových prodejen). Čekací lhůty už byly minimální. Koncem prosince evidovala Mototechna v zásobách přes 18 tisíc neprodaných automobilů Škoda a k tomu několik tisíc vozů z dovozu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později