Ve druhém kole prezidentské volby proti sobě stanuli dva kandidáti s miliony voličů. Už to samo o sobě některé komentátory trochu mechanicky vede k tvrzení o rozdělené, rozpolcené, či dokonce polarizované společnosti. Sociologové mohou opakovaně donekonečna poukazovat na zavádějící zjednodušení takových označení, protože moderní pluralistická společnost je ze samé podstaty rozmanitá, člení se podle celé řady hledisek a dělicí linie se vzájemně prostupují a kombinují.
„Utkvělá a stále opakovaná představa o polarizované společnosti je jedním z největších mýtů posledních let,“ konstatuje STEM ve studii „Jedna společnost – různé světy“. Je ale nepochybné, že prezidentská kampaň zjednodušený výklad o rozdělení společnosti na dva protikladné a třeba i nesmiřitelné tábory posiluje. Pro některé je to jen zjednodušení, jakási zkratka: koneckonců píáristé i tvůrci reklamy pracují se zjednodušením a nadsázkou jako svým základním stavebním materiálem. V mysli lidí ale stálým opakováním zjednodušené výklady zevšedňují, stávají se něčím běžným, nad čím není třeba moc přemýšlet. Tak vznikají a upevňují se stereotypy a interpretační klišé o charakteru naší společnosti.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později