Ve druhém kole prezidentské volby proti sobě stanuli dva kandidáti s miliony voličů. Už to samo o sobě některé komentátory trochu mechanicky vede k tvrzení o rozdělené, rozpolcené, či dokonce polarizované společnosti. Sociologové mohou opakovaně donekonečna poukazovat na zavádějící zjednodušení takových označení, protože moderní pluralistická společnost je ze samé podstaty rozmanitá, člení se podle celé řady hledisek a dělicí linie se vzájemně prostupují a kombinují.
„Utkvělá a stále opakovaná představa o polarizované společnosti je jedním z největších mýtů posledních let,“ konstatuje STEM ve studii „Jedna společnost – různé světy“. Je ale nepochybné, že prezidentská kampaň zjednodušený výklad o rozdělení společnosti na dva protikladné a třeba i nesmiřitelné tábory posiluje. Pro některé je to jen zjednodušení, jakási zkratka: koneckonců píáristé i tvůrci reklamy pracují se zjednodušením a nadsázkou jako svým základním stavebním materiálem. V mysli lidí ale stálým opakováním zjednodušené výklady zevšedňují, stávají se něčím běžným, nad čím není třeba moc přemýšlet. Tak vznikají a upevňují se stereotypy a interpretační klišé o charakteru naší společnosti.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Hartl
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



