Jedním z hlavních problémů elektromobilů je krátký dojezd. Zatímco výrobci předpokládají, že u menších aut se jim ho povede v brzké době vyřešit, už přiznávají, že v dálkové nákladní přepravě to je nereálné.
Kamiony vozí na vzdálenost tisíců kilometrů i přes dvacet tun nákladu. Přestože tvoří jen asi dvě procenta všech aut v Evropské unii, mají podle Evropské agentury pro životní prostředí na celkových emisích skleníkových plynů vyprodukovaných při silniční dopravě podíl 27 procent. Dekarbonizace kamionů, respektive jejich nahrazení vozy, které nespalují fosilní paliva, tudíž dává velký smysl. Nadto je doprava jediným odvětvím, kde se emise skleníkových plynů za poslední tři desetiletí v Evropě zvýšily, a to o celou třetinu. A větší podíl na tom měly nákladní než osobní vozy.
Nákladní auta na elektřinu na trhu jsou, ale loni se jich v Evropské unii prodalo jen něco přes 1200, což je pouze půl procenta všech nových registrací kamionů. Prodeje byly navíc značně nerovnoměrné. Téměř tisícovku z nových elektrovozů si objednali pouze dopravci v Německu. A jde prakticky výhradně o středně velká nákladní auta pro přepravu zboží mezi nepříliš vzdálenými sklady nebo pro distribuci zboží v jejich okolí. Najedou tedy jen dvě až tři stovky kilometrů za den.
Například dopravce C.S. Cargo začal rozvážet zboží v elektrickém náklaďáku z distribučního centra řetězce Lidl u Kladna do prodejen v centru Prahy. „Máme i několik dalších zákazníků, se kterými se o podobném projektu bavíme. Část je velmi opatrná a část říká, ať nejdřív ukážeme, že to opravdu funguje, a pak se budeme bavit dál,“ říká generální ředitel skupiny C.S. Cargo Aleš Willert.
Doprava je jediným odvětvím, kde se emise skleníkových plynů za posledních 30 let v Evropě zvýšily.
Jde o přepravu rychloobrátkového zboží, takže potenciální zákazníky zajímá, jestli auto opravdu ujede požadovanou trasu a mezi směnami se může dobít. Takový obchod není zatím zajímavý finančně, distribuční auto na elektřinu je třikrát až čtyřikrát dražší než podobné na naftu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později