Největší dopady má pandemie koronaviru na restaurace a kamenné prodejny. Některé změny můžeme vidět na vlastní oči, jiné zůstávají skryté. První oblastí změn, které covid přinesl, je chování zákazníků. Měřitelným dopadem epidemie je pokles počtu návštěvníků jednotlivých prodejen i celých obchodních center. Velké množství osob je nemocných nebo v karanténě. Dramaticky ubylo zahraničních turistů. Ale i zdraví zákazníci změnili svoje chování. Kvůli obavám z nákazy snížili počet svých návštěv v prodejnách i dobu strávenou v provozovně. Zákazníci více svoje nákupy plánují a zvětšila se průměrná částka utracená při jednom nákupu. Dalším trendem je také nárůst vaření v domácnostech daný prací z domova. Spolu s tím lidé více nakupují více surovin. Stoupl i zájem o čisticí prostředky, dezinfekce či mýdla. Pandemie také zpomalila úbytek malých prodejen na venkově – lidé opět více nakupují v místě bydliště.
Shrnuto: s respirátorem na obličeji chceme nakoupit rychleji a více při menším počtu nákupů. Vzrostla tedy poptávka po rychlém nákupu více položek na jednom místě. Obchodníci zareagovali výrazným zlepšením navigace ve svých provozovnách – vidíme snižování regálů, což vede k větší přehlednosti prodejní plochy. Také se objevují čím dál výraznější označení jednotlivých sekcí.
Zaměstnanci: Já to tedy neberu, šéfe
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jiří Beran
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



