Největší dopady má pandemie koronaviru na restaurace a kamenné prodejny. Některé změny můžeme vidět na vlastní oči, jiné zůstávají skryté. První oblastí změn, které covid přinesl, je chování zákazníků. Měřitelným dopadem epidemie je pokles počtu návštěvníků jednotlivých prodejen i celých obchodních center. Velké množství osob je nemocných nebo v karanténě. Dramaticky ubylo zahraničních turistů. Ale i zdraví zákazníci změnili svoje chování. Kvůli obavám z nákazy snížili počet svých návštěv v prodejnách i dobu strávenou v provozovně. Zákazníci více svoje nákupy plánují a zvětšila se průměrná částka utracená při jednom nákupu. Dalším trendem je také nárůst vaření v domácnostech daný prací z domova. Spolu s tím lidé více nakupují více surovin. Stoupl i zájem o čisticí prostředky, dezinfekce či mýdla. Pandemie také zpomalila úbytek malých prodejen na venkově – lidé opět více nakupují v místě bydliště.
Shrnuto: s respirátorem na obličeji chceme nakoupit rychleji a více při menším počtu nákupů. Vzrostla tedy poptávka po rychlém nákupu více položek na jednom místě. Obchodníci zareagovali výrazným zlepšením navigace ve svých provozovnách – vidíme snižování regálů, což vede k větší přehlednosti prodejní plochy. Také se objevují čím dál výraznější označení jednotlivých sekcí.
Zaměstnanci: Já to tedy neberu, šéfe
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později