Dlouhá historie mladoboleslavské automobilky umožňuje slavit četná kulatá jubilea. Letos jich bude přehršel. Některé „dvojkové“ letopočty přinesly klíčová rozhodnutí, například v roce 1982 byl odstartován vývoj modelu Škoda Favorit. Jiné byly důležité kvůli aktuálním novinkám; kupříkladu před deseti lety začali v Mladé Boleslavi vyrábět úspěšný Rapid, toho jména třetí. Žádný „dvojkový“ rok v historii automobilky nelze charakterizovat slovy, že to byla nuda. Připomeňme si je všechny, neboť poskytují zajímavé srovnání se současností.
1902
Trofeje a první „automobil“
U Vídně se konal závod do vrchu a v kategorii motocyklů zvítězil Václav Klement, jeden ze zakladatelů mladoboleslavské firmy Laurin a Klement. Další vavříny se jen hrnuly a továrna slavila úspěch také na trhu, její motocykly šly výborně na odbyt. Těžiště výroby se přesouvalo od jízdních kol k motocyklům, to hlavní však mělo teprve přijít. Na čerstvě omítnuté tovární budově se objevila zdaleka viditelná silueta osobního automobilu (na snímku), čímž pánové Laurin a Klement dali jasně najevo, jakým směrem se bude jejich podnikání ubírat.
1912
Expanze do Liberce
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později