Fotografování prošlo za poslední čtvrtstoletí radikálními změnami – analogové fotoaparáty ustoupily digitálním přístrojům a ty vzápětí téměř vytlačily mobily. Na takové výkyvy řada tradičních obchodů nedokázala reagovat a skončila. Krach kvůli covidu loni málem potkal i pražské centrum FotoŠkoda. Rodinná firma s téměř půlmiliardovým obratem pandemii nakonec ustála a plánuje návrat ke kořenům oboru. Paradoxně za to mohou především mladí nadšenci, kteří v poslední době objevují kouzlo klasického focení na film a práce ve fotokomoře.
Foťáky ze Západu
Otec Milana Škody vedl v Praze za minulého režimu prodejnu drogerie, která zahrnovala i fotografickou sekci. Když bylo synovi kolem dvanácti let, pořídil mu první foťák. Nový koníček mladého Škodu chytl, a tak šel po základní škole studovat fotografii. Po maturitě v 70. letech rovnou nastoupil jako vedoucí do prodejny Foto kino na Václavském náměstí a této lokalitě i tomuto oboru zůstal věrný až do současnosti.
Po sametové revoluci se Milan Škoda rozhodl rozjet vlastní obchod s fotoaparáty a příslušenstvím. V rámci malé privatizace se mu podařilo odkoupit zásoby prodejny, kterou vedl, samotné prostory mu ale v aukci unikly. V roce 1992 si proto pronajal sklad v nedalekém paláci Lucerna, kam zásoby přesunul a naplno spustil vlastní podnik.
Ten zprvu fungoval jen jako bazar. V Česku totiž byly dostupné především fotoaparáty zemí východoevropského bloku a krátce po revoluci ještě nebyla koruna volně směnitelná za zahraniční měny, což začínající firmě značně komplikovalo dovoz zboží ze Západu. Hlad po moderních fotoaparátech byl ale v Česku v té době obrovský. Škoda tak vykupoval použité přístroje, které si lidé vozili ze služebních cest do západoevropských zemí, a ty prodával.
Dorůstá mladá generace, která sledovala své rodiče a prarodiče, jak fotí na film a vyvolávají jej, a chce si to sama vyzkoušet.
Jeho prodejna ze začátku 90. let neměla v Praze příliš konkurence, navíc sídlila v centru města a Škoda měl s prodejem fotoaparátů dlouhé zkušenosti. Díky tomu se jeho byznys rychle rozšiřoval. Podnikatel tak získal peníze na to, aby vyrazil na Západ a začal z norimberského velkoobchodu vozit do té doby v Česku jen výjimečně dostupné nové přístroje renomovaných značek.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Radek Novotný
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



