V roce 1972 prožíval automobilový průmysl klid před bouří. Pro některé firmy představovaly problém požadavky odborů a jiné musely pospíchat, aby se stihly připravit na zpřísnění bezpečnostních předpisů. Poptávka se ovšem vyvíjela dobře a na trhu převládal opatrný optimismus. Jenže už na podzim následujícího roku měl drtivě udeřit ropný šok. Benzinové pumpy zůstaly na suchu, úřady zakazovaly jízdu autem o nedělích, papež nechal zapřáhnout koně do kočáru. Ani po obnově dodávek už nic nebylo jako dřív, protože pohonné hmoty radikálně zdražily.
Ropná krize na mnoho let výrazně ovlivnila konstrukci vozidel, vedla k majetkovým přesunům, některé značky pohřbila a jiné přinutila ke změně orientace. Poněkud to připomíná současnost, ale s tím rozdílem, že v roce 1972 nikdo z manažerů o blížící se bouři nevěděl.
Evropská nabídka zůstávala pestrá, a to jak z hlediska počtu výrobců, tak z technického pohledu. Prosazovaly se bezpečnostní a ekologické trendy: v nových modelech nechyběly pásy u předních sedaček, montovaly se účinnější brzdy i deformovatelné sloupky volantu. Byla patrná snaha o zvýšení komfortu řidiče, oproti předchozí dekádě nová auta například znatelně ztichla.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



