Díky čtvrté generaci oblíbeného vozu ze Škody Auto by se rok 2021 na českém trhu s automobily dal označit za „rok Fabie“. Ty loňské byly opatřeny mnoha technologiemi, které tomuto vozu byly předtím zapovězené. Novinkou chystanou v Mladé Boleslavi na rok 2022 bude produkční verze elektrického modelu Enyaq iV Coupé. Už známé SUV dostane stylovější a o něco aerodynamičtější karoserii. Škodovka následuje trendy následujícího roku – dominance kategorie SUV a především příchod ještě většího počtu elektrifikovaných modelů.

S plně elektrickými modely počítají i výrobci sportovních automobilů. Třeba Maserati by mohlo ještě před koncem roku 2022 ukázat novou generaci kupé GranTurismo. Spolu s otevřenou verzí GranCabrio to budou první plně elektrické modely značky. Čistě elektrický pohon má vedle benzinového motoru dostat i SUV Grecale.

Důležitým modelem pro Alfu Romeo je SUV Tonale, do něhož značka vkládá velké naděje. Své vůbec první SUV chystá na rok 2022 Ferrari. Jmenovat by se mělo Purosangue a jeho základ by měl být stejný jako u kupé Roma.

Sportovní SUV připravuje i divize M mnichovského koncernu BMW, dále představí první produkční M3 s karoserií kombi a novou generaci modelu X1, s plug‑in hybridním agregátem a nově i s plně elektrickým pohonem. Věčný rival Audi chystá premiéru dalšího elektrického SUV Q6 e‑tron, který bude stát na platformě PPE vytvořené spolu s Porsche. A Mercedes‑Benz předvede nejen novou generaci úspěšného modelu GLC, ale i elektrická SUV EQE a luxusní EQS.

Dojde i na dostupnější SUV, třeba omlazený Volkswagen T‑Roc, který v nabídce doplňuje SUV‑kupé Taigo. To se začalo prodávat v prosinci za ceny těsně pod půlmilionem. Suzuki na konci roku dalo do prodeje novou generaci modelu S‑Cross, ten naopak nad hranicí půl milionu korun startuje. Patří sem i první SUV s logem Smartu, samozřejmě pouze s elektrickým pohonem.

Pokračovat by měl také prodejní růst americké Tesly. Naplno se totiž rozběhne výroba elektrického SUV Model Y v továrně v Berlíně, začít má také výroba v nové továrně v Texasu.

Prosazují se i další trendy. Třeba Mercedes‑Benz nabídne od příštího roku první mezinárodně schválený systém autonomního řízení na úrovni tři z pěti možných. Auta budou stále chytřejší – mnohá umí svůj software aktualizovat na dálku, některá komunikují s infrastrukturou i dalšími vozy a dávají tak řidiči aktuální informace o provozu. Do automobilového průmyslu také pronikají mobilní giganty, které pomáhají s vývojem palubních systémů, ale třeba Apple nebo Xiaomi chtějí i produkovat vlastní auta.

Nadále bude automobilky ovlivňovat nedostatek čipů, byť by se v příštím roce měla situace začít pomalu vracet do normálu. V důsledku zpožďování dodávek čipů třeba Maserati odložilo premiéru zmíněného SUV Grecale právě na rok 2022.

Ceny nových aut i kvůli nedostatku čipů nebo vyšší inflaci zřejmě dál porostou. Zdražily i ojetiny, ale tříletá a starší auta by v roce 2022 mohla zlevnit.

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale

Už jsou to skoro tři roky, co Alfa Romeo ukázala na ženevském autosalonu koncept kompaktního SUV Tonale. Do sériové výroby ale zamíří až v nadcházejících měsících a pro italskou automobilku půjde o důležitý model. Prodejně totiž dvojice Stelvio a Giulia zůstává za očekáváním, kompaktní SUV konkurující BMW X1 nebo Audi Q3 by to ale mohlo změnit. Jisté je použití plug‑in hybridního pohonu, alternativou mu budou ale i klasické spalovací motory.

BMW X8 M

BMW X8M

Divize BMW M si v roce 2022 připomíná padesát let od svého založení a jako dárek si nadělí nejméně dva důležité modely. M3 vyjede poprvé s karoserií kombi, především se ale představí první samostatný model sportovní části BMW od dob kupé M1. Půjde o SUV s pravděpodobným označením X8 M, jehož předobrazem je koncept XM. Čekat se tedy dá výrazný design. Automobilka už potvrdila použití výhradně plug‑in hybridního pohonu (koncept má 550 kW a 1000 Nm) a výrobu v USA. Indicie ukazují, že by mohlo jít o nejdražší sériové BMW.

BMW i7

BMW i7

Nadcházející rok bude u BMW také ve znamení elektromobility. Na nové modely i4 a iX a starší i3 a iX3 naváže limuzína i7, která bude vycházet z nové generace řady 7, jejíž premiéra by se měla uskutečnit také v roce 2022. Oba mají rovněž sdílet jeden technický základ. Automobilka zatím elektrickou luxusní limuzínu podrobuje intenzivním testům, pátá generace elektrického pohonu BMW eDrive by pak měla kopírovat již zmíněné SUV iX, které se momentálně nabízí s výkonem až 385 kW a pohonem všech kol.

Fiat Panda

Fiat Panda

Na trhu je už přes deset let, jeho platforma dokonce pamatuje rok 2003. Nová generace ovšem přinese radikální řez. Design Pandy se inspiruje tři roky starým konceptem Centoventi (na snímku) a technika by podle některých spekulací měla vycházet z dílů koncernu PSA, tvořícího s Fiatem skupinu Stellantis. Zachována by na jedné straně měla být nízká cena, na straně druhé se počítá i s příchodem elektrifikovaných verzí a nejspíše i plně elektrické varianty. Ostatně přesně takový pohon měl i koncept Centoventi a disponují jím i malá auta PSA. 

Honda Civic

Honda Civic

Zatímco v Americe už si jedenáctou generaci mohou zákazníci nějaký ten pátek koupit, v Evropě se zájemci dočkají až na podzim 2022. Protože Honda už předčasem započala masivní elektrifikační strategii, nijak nepřekvapí, že pětidveřový hatchback bude dostupný výhradně s hybridním pohonným ústrojím – stejně to mají i Jazz nebo SUV HR‑V a CR‑V. Bližší informace o technických parametrech japonský výrobce zatím nezveřejnil, vnější vzhled ale podle poskytnutých fotografií vychází z aktuálního designového jazyka značky. A chybět opět nebude ani sportovní verze Type R.

Dacia Jogger

Dacia Jogger

Kříženec kombi a MPV a částečně i SUV je typickým modelem rumunské automobilky. Za příznivou cenu nabízí vcelku hodně. Při délce srovnatelné s kompaktními kombi má totiž rozvor s délkou skoro 2,9 metru a kufr s objemem přes 700 litrů. Vedle standardních pěti míst bude Jogger dostupný i se sedmi sedadly a půjde o nejlevnější takové auto na trhu. V základní verzi s pohonem na LPG se vejde pod 400 tisíc korun. Vedle plynové verze bude v nabídce i klasický benzinový motor.

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296GTB

Pokud Ferrari představí své první SUV Purosangue, jak se v médiích spekuluje, bude ve světě supersportovních a luxusních aut jednoznačně aspirovat na titul novinka roku. Už na jaře se do prodeje dostane ještě jeden milník maranellské automobilky. Poprvé se jeho logo objeví na autě se šestiválcovým motorem (v minulosti takové vozy nesly jméno Dino). Model 296 GTB má celkem 610 kW, benzinovému motoru pomáhá ještě elektromotor.

Kia Sportage

Kia Sportage

Už nějakou dobu patří mezi nejprodávanější modely značky a pátá generace Sportage se zvenku hodně změnila. Nová platforma dovoluje použití nejen klasických spalovacích motorů, ale také mild‑hybridu, plnohodnotného hybridu, a dokonce i plug‑in hybridu. Ten by měl zvládnout přes 55 kilometrů jen na elektřinu a s výkonem 195 kW půjde i o nejsilnější verzi v celé nabídce. Do prodeje zamíří toto jihokorejské SUV v lednu.

Mercedes‑AMG SL

Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+

Konečně by měla začít výroba dlouhodobě vyprodaného hypersportu AMG One s technikou z formule 1, sportovní variantu by měly dostat i nové generace třídy C a S. Vedle toho se rozběhne prodej roadsteru Mercedes‑AMG SL s konfigurací sedadel 2+2, novým vzhledem a dvakrát přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem pod kapotou. Výkon je 350 nebo 430 kW, poháněná má otevřený model všechna kola. A chystá se i plug‑in hybridní model.

Opel Astra & Peugeot 308

Opel Astra Sports

Nová generace kompaktních modelů je technicky provázaná více, než kolik prozrazuje vnější design. Zatímco Opel Astra (na snímku) je více konzervativní, Peugeot 308 sází na výrazný vnější design. Oba modely sdílejí jeden základ a budou se nabízet nejen jako pětidveřový hatchback, ale i praktičtější kombi s kufrem o objemu 608 litrů. Nabídka motorů obsahuje benzinové a naftové agregáty o výkonu 81 a 96 kW, ale také plug‑in hybrid s výkonem 133 nebo 165 kW. Peugeot 308 už má české ceny, hatchback začíná na 490 a kombi na 510 tisících korunách, Opel Astra na ně v době tvorby tohoto materiálu ještě čeká.

Škoda Enyaq iV Coupé

Škoda Enyaq iV Coupé

Volkswagen ID.5 se jako stylovější verze modelu ID.4 veřejnosti už představil, Enyaq iV Coupé zatím na shození maskovací fólie čeká. Automobilka slibuje 570litrový kufr, praktičnost oproti klasickému Enyaqu iV trochu klesne. Technicky na tom ale budou auta stejně, i kupé se může těšit na zadokolky iV 60 a iV 80, respektive čtyřkolku iV 80x s výkonem 195 kW a 82kWh baterií. Verze iV 80 by měla na jedno nabití ujet 535 km. Do prodeje kupé zamíří v první polovině roku 2022.

Mercedes‑EQ EQE

Mercedes-EQ. EQE 350

Mercedes‑Benz už uvedl na trh modely EQA, EQB a EQS, v roce 2022 bude pokračovat nejen s SUV EQS, osobní dodávkou EQT a limuzínou EQS upravenou divizí AMG, ale dojde i na SUV a limuzínu EQE. Ta vypadá jako zmenšená verze modelu EQS, na délku má ale pořád skoro pět metrů. Zatím jediná odhalená verze EQE 350 má 215 kW a s 90kWh baterií ujede až 660 km. Do budoucna ale slibuje Mercedes verze až s 500 kW.

Range Rover

Range Rover

Před více než půlstoletím založil Range Rover segment luxusních SUV, jehož je od té doby symbolem. Pátá generace se designově změnila jen evolučně, pod karoserií je ale úplně nová modulární platforma. I kratší verze měří na délku přes pět metrů a prodloužený model bude mít poprvé tři řady sedadel. Pod kapotou budou mildhybridní benzinové i naftové agregáty, pětilitrový osmiválec nebo plug‑in hybrid, v roce 2024 dorazí i čistě elektrická varianta.

Renault Mégane E‑Tech

Renault Mégane E-Tech

Také Renault uvede v březnu 2022 na trh novou generaci oblíbeného kompaktního modelu, Mégane E‑Tech ale bude výhradně elektromobil. Oznámené byly dvě verze – slabší má 96 kW a 250 Nm, silnější 160 kW a 300 Nm. V obou případech budou poháněná přední kola, baterie má kapacitu 40 nebo 60 kWh. Maximálně by měl kompaktní model ujet na jedno nabití 470 km. Vedle nového designu exteriéru přinese novinka i jinou architekturu kabiny s vertikálním displejem multimediálního systému.

Škoda Karoq facelift

Škoda Karoq facelift

Škoda Karoq patří mezi nejúspěšnější modely české automobilky vůbec, modernizace tak jen vyhladila čtyři roky staré vrásky. Celkově je SUV aerodynamičtější a uvnitř díky volitelnému veganskému čalounění i šetrnější k přírodě. Pod kapotou bude pět benzinových a naftových motorů s výkonem 81 až 140 kW, nechybí ani verze s pohonem všech kol. První auta zamíří k zákazníkům na jaře, ceny už ale Škoda zveřejnila: začínají na 638 900 korunách.

Toyota Aygo X

Toyota Aygo X

Zatímco řada značek segment nejmenších aut opouští, Toyota v něm zůstává. V Kolíně bude vyrábět třetí generaci modelu Aygo, X už bez asistence Peugeotu a Citroënu. Nově X v názvu se má číst jako „cross“ a dodat pětidveřovému hatchbacku trochu terénní image. Z většího Yarise má litrový tříválec o výkonu 53 kW. Jedním z trumfů vozu má být větší vnitřní prostor, kufr nově pojme 231 litrů zavazadel. Cena se mezigeneračně zvýší, pořád má ale být konkurenceschopná.

Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID Buzz

Rodina elektrických Volkswagenů ID se v roce 2022 rozroste o významného člena. Alternativou k Multivanu bude model ID. Buzz, moderní reinkarnace legendárního typu T1 zvaného Bulli. Chystá se tak retrodesign, což se potvrdilo odhalením prototypu s autonomním řízením (na snímku). K dispozici bude i užitkový model a dojde také na obytnou verzi California. Na některých trzích už lze auto dokonce předběžně rezervovat s dodávkami od podzimu 2022.

Tesla Cybertruck

Tesla Cybertruck

Rok 2022 by měl přinést odkládané zahájení výroby prvního pick‑upu automobilky Tesla. Cybertruck už v listopadu 2019 všechny šokoval neortodoxními tvary, ale sériový model má zpoždění. V mezičase mu navíc přibyla konkurence, tou největší je asi Ford F‑150 Lightning a novodobý Hummer pod hlavičkou GMC. Původně přitom měla výroba začít už na konci roku 2021.

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X

Vedle nového Ayga X bude hlavní novinkou Toyoty pro rok 2022 její první pro Evropu určený elektromobil. Crossover dostal označení bZ4X a vyvinul se ve spolupráci se Subaru, jehož verze se jmenuje Solterra. Základem auta o kousek většího než SUV RAV4 je platforma určená výhradně pro elektrické vozy, k dispozici pak budou verze s pohonem předních nebo všech kol. Auto s baterií s kapacitou 71,4 kWh a s pohonem přední nápravy ujede na jedno nabití přes 450 km.

Volkswagen Multivan

Volkswagen Multivan

Poprvé bez vazby na dodávku. Volkswagen Multivan se v nové generaci oddělil od užitkového Transporteru. Celkově je to více klasické MPV než osobní dodávka a nahradit by měl i model Sharan. V nabídce jsou dvě délky karoserie se stejným rozvorem náprav o délce 3124 mm a interiér s pěti, šesti nebo sedmi místy k sezení. Sedačky i v zadní části vozu jsou navíc samostatné. Pod kapotou bude jediný turbodiesel, dále dva benzinové agregáty a 160kW plug‑in hybrid.

Související