1600 zaměstnanců, tržby přes 3,5 miliardy korun a export do více než 70 zemí světa. Taková je aktuální bilance přerovské Meopty, která patří k nejtradičnějším průmyslovým značkám Česka. Její kořeny sahají až do roku 1933 a v průběhu času se stala synonymem pro dalekohledy, armádní optiku nebo kinoprojektory.
Nyní ovšem firma, patřící česko‑americké rodině Rausnitzových, prochází důležitou proměnou. Svět a technologie se nezadržitelně řítí kupředu, a Meopta se tak čím dál více soustřeďuje na oblast polovodičů, zdravotnictví nebo vesmírné technologie. „Meopta je dnes především technologická společnost. Naši produkci a know‑how potřebuje a nadále bude potřebovat celý svět, což je mimochodem velká příležitost pro šikovné a pracovité lidi,“ říká majitel Gerald Rausnitz.
Když se ohlédnete za loňským rokem, jak jste dopadli?
Obstáli jsme. Na každé krizi se ukážou silné, ale především slabé stránky firmy, tou naší byla bezpochyby rychlost a efektivita. Museli jsme v krátkém čase učinit několik zásadních a nelehkých rozhodnutí, jak pro vedení firmy, tak pro zaměstnance. Již nyní se ukazuje, že přijatá opatření byla správná a jejich výsledkem je zdravější, chytřejší firma.
Vyplývá z toho nějaké ponaučení?
Ano. Na trhu mohou být dlouhodobě úspěšné pouze ty firmy, které jsou na špičce jak technologicky, tak z pohledu řízení provozů a procesů. Logistika, skladové zásoby, objednávky, kvalita… To všechno jsou disciplíny, které když vyladíte, umožníte technologické části firmy, aby opravdu excelovala a poskytovala klientům ty nejlepší služby a produkty včas a v top kvalitě.
Zná ji téměř každý myslivec, lovec či sportovní střelec. To je Meopta, tradiční tuzemský výrobce z Přerova a značka s významnou historií od roku 1933.
Meoptu doslova zachránila rodina Rausnitzových, která ji od devadesátých let vlastní a pomohla jí se transformovat ve světového výrobce opticko‑průmyslových řešení či výrobce průmyslových aplikací pro polovodičový průmysl. Firma pod vedením Geralda Rausnitze významně investuje do výzkumu a vývoje.
Když nahlédnete do výroby, tak máte pocit, že jste se na chvíli posunuli v čase o řadu let dopředu. Díky kombinaci vlastního vývoje, engineeringu, optiky, mechaniky a montáže dovedou svým zákazníkům nabídnout unikátní řešení pro jakékoliv jejich požadavky, a to mnohem rychleji a efektivněji, než kdyby poptávali každou část separátně.
S Meoptou spolupracujeme v oblasti provozního a investičního financování a dotačního poradenství. Pomohli jsme jí také získat významnou investiční pobídku, která ji posouvá mezi technologické leadery ve svém oboru.
Společnosti Meopta i všem jejím zaměstnancům přeji hodně úspěchů.
Pocházíte z Ameriky, jste rodák z Manhattanu. Co vás přivedlo do Přerova?
Z Ameriky jsem přišel se svým strýcem Paulem, který po válce z Československa emigroval a po revoluci se rozhodl částečně se sem vrátit a začít zde podnikat. Meoptu jsme si zamilovali, pomohli jí překonat porevoluční těžké časy, kdy přišla o většinu vojenských zakázek pro země bývalého sovětského bloku, a nakonec jsme ji koupili. Paul bohužel na podzim roku 2018 zemřel, takže dnes Meoptu spoluvlastním se svým synem Davidem. Společně se snažíme na Paulův odkaz navazovat a zároveň firmu neustále posouvat tak, aby obstála i v 21. století.
Kdybyste měl srovnat zkušenosti z podnikání v USA a v Česku, kde vidíte největší rozdíly?
Američané mají něco, co se dá nazvat podnikavým duchem. Dokážou vidět věci, které ještě neexistují. A to mi občas v Česku chybí. Taková ta byznysová dravost a (ne)zdravá sebedůvěra. Jsou tady skvělí, šikovní a velmi chytří lidé s výjimečným know‑how, které ale občas neumí zcela prodat. Musíte je neustále povzbuzovat v tom, že je možné dosáhnout ještě něčeho většího a lepšího.
Kdybyste měl popsat, co je dnes Meopta a kam míří, co byste řekl?
V první řadě jsme výrobci speciálních průmyslových aplikací, které jsou doslova ušité na míru danému zákazníkovi. Máme fantastickou zkušenost s výzkumem a vývojem, jsme absolutní špička ve výrobě optiky, což nás odlišuje od jiných firem. Zároveň jsme opravdu dobří konstruktéři a experti na jemnou mechaniku. To, že dokážeme navrhnout a sestavit velmi složitá a unikátní zařízení, je naší hlavní výhodou. Naši největší zákazníci jsou z oblasti zdravotnictví a polovodičového průmyslu, digitální projekce, vojenské techniky, vesmírných aplikací atd.
A jak vám v tom všem pomáhá banka?
Banky jsou pro Meoptu klíčovými partnery. Máme na stole rozsáhlé investiční plány, v nichž banky hrají důležitou roli. Nepovažuji je ale jen za místo, kam si jdu pro peníze, když je potřebuji, ale za partnery, s jejichž pomocí Meopta dále poroste a ve výsledku to bude oboustranně prospěšná spolupráce. ČSOB nám například velmi pomáhá v oblasti dotačního poradenství a pomohla nám nedávno získat významnou investiční pobídku od státu.
Meopta má ale i důležitou americkou divizi, je to tak?
Meopta USA je samostatná entita, která má s přerovskou Meoptou společného vlastníka. Hlavní důvod, proč jsme v USA, je armáda a obranný průmysl. V Americe to funguje tak, že pokud v tomto odvětví chcete podnikat, musíte tam fyzicky být. Naše výroba má zhruba padesát tisíc metrů čtverečních a zaměřuje se například na dodávky periskopů pro armádní tanky či letecký průmysl.
Na trhu mohou být dlouhodobě úspěšné pouze ty firmy, které jsou na špičce jak technologicky, tak z pohledu řízení provozů a procesů.
Pro řadu lidí je Meopta synonymem pro dalekohledy, výukové projektory nebo armádní optiku. Jakou roli hrají tyto produkty v současném byznysu?
Česko potřebuje mít podnik, který vyrábí armádní optické produkty. Meopta proto bude mít tuto část výroby i nadále, ale půjde o nízká procenta z celkových tržeb. Je to méně, než bývalo kdysi, jelikož rosteme v jiných oblastech. Ruční optická technika, jako jsou dalekohledy, spektivy a puškové zaměřovače, zůstane také na aktuální úrovni. Našim pilířem jsou a budou průmyslová řešení. Dám vám pěkný příklad. Přijde za námi zákazník s tím, že potřebuje pomoci s výrobou displejů pro mobilní telefony a jejich fungováním nebo že potřebuje vyvinout lepší obrazovku pro televize s vyšším rozlišením. My jim navrhneme a přineseme řešení, oni jej pak budou vyrábět. My budeme stát v pozadí za velkými firmami, budeme jim pomáhat a těžit z toho.
To je ale velká změna. Z producenta vlastních výrobků se posunete spíš do role dodavatele řešení na míru pro jiné podniky.
Přesně tak to je a bude. Naší rolí bude dělat z technologií budoucnosti technologie dneška.
Více na www.pruvodcepodnikanim.cz