Výrobu vozidel letos zasáhla koronavirová krize. Autosalony byly zavřené, rodiny i firmy měly jiné starosti. Český průmysl snížil produkci aut přibližně o pětinu, přesto relativně uspěl. Podíl vozů z Mladé Boleslavi, Kvasin, Nošovic a Kolína na evropském trhu roste. Sektor si udržel dominantní postavení v české ekonomice a zůstává klíčovým exportérem. Automobilky přečkaly, i díky programu Antivirus, nejhorší období, aniž by musely propouštět klíčové lidi.
Omezení odbytu v letošním roce způsobila téměř výhradně pandemie. Pokud zafungují vakcíny, zhruba od dubna by se mohly v Evropě rušit restrikce a následně dojde k oživení poptávky. Jak předpokládá analytik automobilového trhu Antonín Šípek, v takovém případě se v roce 2021 prodeje v Evropské unii, Evropském sdružení volného obchodu a Velké Británii meziročně zvýší zhruba o milion nových osobních aut na úroveň kolem 13 milionů.
Propad evropského trhu mezi roky 2019 a 2020 je obdobný, jako byl pokles, k němuž došlo od roku 2007 do roku 2013. V obou případech vznikla odložená poptávka. Po roce 2013 trh několik let rostl, až se v roce 2019 dostal přibližně na úroveň rekordního roku 2007, tedy přibližně na 16 milionů prodaných aut. Vzhledem k dopadu nových emisních předpisů lze těžko predikovat, do jak dlouhého období se odložená poptávka nyní rozloží, nicméně podle Šípka bude vývoj zřejmě podobný jako po roce 2013, možná s mírně vyšší dynamikou.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



