Koncem září se do francouzského Toulouse sjeli novináři, aby viděli, jak z montážní haly vyjelo obří dopravní letadlo A380. Dělníci ho předtím dali dohromady z více než čtyř milionů dílů dovezených od 1500 společností ze 30 zemí, teď ho ještě čeká montáž motorů a hydrauliky. To se ale už odehraje na volném prostranství označeném jako stanoviště číslo 40.
Na první pohled vypadá zájem shromážděných novinářů poněkud nepatřičně: stroj má sériové číslo 272, jeho vyvlečení z haly je tedy zdánlivě záležitost, kterou tady mohou vidět často. Jenže to právě v této chvíli přestalo platit. Už žádné další A380 neopustí montážní halu v Tolouse ani nikde jinde. A protože jde o typ, který svou koncepcí i parametry nemá konkurenci (délka 72,7 metru, rozpětí 79,9 metru), v historii letecké dopravy to znamená možná ještě významnější mezník než svého času ukončení provozu nadzvukových dopravních letadel Concorde.
S Concordem je tu ale společný jmenovatel: nejen A380, ale ani jeho věčný rival Boeing 747 nenarazily na limity technických možností, nýbrž na bariéru, která je ještě neprostupnější než bariéra zvuková. Jejich kariéru ukončila ekonomika provozu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později