Uzavření automobilek a jejich dodavatelů vyvolává růst nezaměstnanosti a napětí a také má negativní vliv na státní rozpočet. Dopady však nejsou všude stejné. Nejlépe se s tímto problémem dokážou vypořádat bohaté státy se silným sociálním systémem a jistou společenskou soudržností.
Příkladem celkem zvládnuté situace může být vývoj po úpadku společnosti MG Rover v Birminghamu, k němuž došlo v roce 2005. Tamní závod Longbridge vyráběl, původně jako Austin, osobní automobily 100 let. Spojené království dlouho patřilo k předním světovým výrobcům a závod Longbridge představoval největší automobilovou továrnu ve Velké Británii, ale od 80. let minulého století jeho význam prudce upadal. V roce 1998 už v něm pracovalo jen 13 tisíc lidí a v krizovém roce 2005 jich přímo ve firmě MG Rover zbývala zhruba polovina. Ještě v roce 2000 automobilka prodala v Evropě téměř 200 tisíc aut, o čtyři roky později pouhých 114 tisíc, přičemž nejmenší typ CityRover si nechávala vyrábět v Indii.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později