Uzavření automobilek a jejich dodavatelů vyvolává růst nezaměstnanosti a napětí a také má negativní vliv na státní rozpočet. Dopady však nejsou všude stejné. Nejlépe se s tímto problémem dokážou vypořádat bohaté státy se silným sociálním systémem a jistou společenskou soudržností.
Příkladem celkem zvládnuté situace může být vývoj po úpadku společnosti MG Rover v Birminghamu, k němuž došlo v roce 2005. Tamní závod Longbridge vyráběl, původně jako Austin, osobní automobily 100 let. Spojené království dlouho patřilo k předním světovým výrobcům a závod Longbridge představoval největší automobilovou továrnu ve Velké Británii, ale od 80. let minulého století jeho význam prudce upadal. V roce 1998 už v něm pracovalo jen 13 tisíc lidí a v krizovém roce 2005 jich přímo ve firmě MG Rover zbývala zhruba polovina. Ještě v roce 2000 automobilka prodala v Evropě téměř 200 tisíc aut, o čtyři roky později pouhých 114 tisíc, přičemž nejmenší typ CityRover si nechávala vyrábět v Indii.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



