Nejlepším místem pro podnikání je v Jihomoravském kraji Vyškov. Vyplývá to ze srovnávacího výzkumu "Město pro byznys desetiletí". Premiantem Zlínského kraje se stalo jeho sídelní město Zlín, v Karlovarském kraji zase zvítězily Mariánské Lázně.

Srovnávací výzkum Město pro byznys desetiletí, který se věnuje podnikatelskému prostředí a přístupu veřejné správy, zpracovává analytická agentura Datank. Vyhlašovatelem je týdeník Ekonom, partnerem společnost Eurovia CS.

Vyškov

Vítězné město Jihomoravského kraje dlouhodobě těží především z velmi kvalitního podnikatelského prostředí. Jeho úroveň výzkum měří na základě čtrnácti kritérií zahrnujících například počet firem, vzdálenost k dálniční síti, míru nezaměstnanosti nebo průměrný měsíční plat. Vyškov je v této části výzkumu dlouhodobě v rámci celé České republiky dokonce jedenáctý.

Za své úspěchy vděčí dvacetitisícové město i nízké kriminalitě nebo úrovni zdravotní péče. "Za úspěchem stojí určitě souhra několika faktorů. Z věcí, které nemůžeme přímo ovlivnit, je to například dopravní dostupnost nebo nízká nezaměstnanost. I když na té se město podílí dlouhodobou politikou ve vztahu k rozvoji průmyslových zón, k podpoře podnikatelů obecně. Za městský úřad se snažíme být samozřejmě úřadem vstřícným a otevřeným. To se týká jak úředních hodin, tak přístupu zaměstnanců. Jednou z nejaktuálnějších záležitostí je diskuse o novém kulturním stánku, který by měl potenciálně ve městě vyrůst," uvádí tajemník Městského úřadu Vyškov Ivo Klenk.

Na druhé pozici se v kraji umístil Slavkov u Brna, který dlouhodobě těží z vysokého růstu počtu obyvatelstva, nízké nezaměstnanosti a také nízkého indexu stáří. Bronzovou příčku pak obsadil Hodonín, který si i celorepublikově velmi dobře vede ve výši kapitálových výdajů a má také vysoký podíl středně velkých zaměstnavatelů.

Zlín

Ve Zlínském kraji zvítězila tamní metropole především díky kvalitě podnikatelského prostředí a vstřícnému přístupu veřejné správy. V části výzkumu, který se věnuje podnikatelskému prostředí, zaznamenal Zlín za poslední desetiletí v rámci regionu dokonce celkem čtyři nejlepší umístění.

V celorepublikovém srovnání se Zlín dostal do desítky nejlepších měst v počtu právnických osob, v nákladech věnovaných na veřejnou dopravu a také v testu elektronické komunikace magistrátu. Ta se v rámci výzkumu prověřuje fiktivními telefonickými a e-mailovými podnikatelskými dotazy.

"Zlín byl vždy podnikatelským městem, všichni vnímáme odkaz Tomáše Bati a chceme v tom dále pokračovat. Plánujeme zřízení kanceláře architekta města Zlína, což považuji za důležité pro veřejnost i pro investory. Do budoucna zvažujeme také zřízení městské developerské společnosti, která by mohla začít připravovat zasíťování pozemků pro výstavbu," říká náměstek primátora města Zlín Pavel Brada.

Druhou pozici v kraji obsadil Holešov, který se může pochlubit vysokými kapitálovými výdaji, vysokými průměrnými mzdami i nízkou dlouhodobou nezaměstnaností. Bronz pak patří městu Vizovice, za jehož dlouhodobými úspěchy stojí zejména vysoký počet podnikatelů i velký počet zaměstnavatelů.

„Zlín byl vždy podnikatelským městem, všichni vnímáme odkaz Tomáše Bati a chceme v tom dále pokračovat,“ uvedl při přebírání ocenění náměstek primátora města Zlína Pavel Brada.
„Zlín byl vždy podnikatelským městem, všichni vnímáme odkaz Tomáše Bati a chceme v tom dále pokračovat,“ uvedl při přebírání ocenění náměstek primátora města Zlína Pavel Brada.
Foto: Vojtěch Resler

Mariánské Lázně

Za úspěchem Mariánských Lázní v rámci Karlovarského kraje stojí například dobré hospodaření radnice, která se může pochlubit nízkou dluhovou službou a vysokým podílem výdajů věnovaných na veřejnou dopravu.

Mariánské Lázně byly v regionu za posledních deset let třikrát první.

Třináctitisícové město ale hlavně těží z vysokého podílu podnikatelů a firem. Z hlediska podnikatelského prostředí jsou ostatně Mariánské Lázně dlouhodobým premiantem kraje. V posledních sedmi letech v tomto ohledu vždy vévodily kraj­skému žebříčku. V celkovém pořadí se pak v uplynulém desetiletí dostaly Mariánské Lázně v rámci výzkumu třikrát na nejvyšší pozici, třikrát byly stříbrné a dvakrát bronzové.

"V současnosti chceme klást důraz zejména na otevření možností pro začínající podnikatele a poskytnout jim maximální možnou součinnost. Jsme si vědomi, že není v našich silách konkurovat velkým městům stavbou mohutných podnikatelských inkubátorů, ale také u nás zakládáme coworkingové pracoviště v budově naší knihovny. Do budoucna navíc počítáme s podobnými prostory v nově zrekonstruované radnici," uvádí starosta Mariánských Lázní Martin Kalina.

Na druhé pozici se v Karlovarském kraji umístil Cheb, který se může i při celorepublikovém srovnání pyšnit vysokými mzdami. Městu pomáhá skutečnost, že je tamní radnice otevřená v komunikaci s podnikateli, což se projevuje mimo jiné nadstandardním rozsahem úředních hodin nebo také z pohledu podnikatele kvalitními webovými stránkami.

Na bronzové příčce se umístilo město Ostrov, jež vyniká například v podílu zahraničních podnikatelských subjektů, nízkou dluhovou službou nebo vysokým rozsahem úředních hodin.

Do výzkumu je automaticky zapojeno 205 měst s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města Prahy. Cílem akce je vytvořit diskusní platformu na téma možností podpory malého a středního podnikání ze strany samospráv.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66688830-vyskov-zlin-a-marianske-lazne-jsou-mesty-pro-byznys-desetileti