Když jste ještě před pár lety dostali večer hlad, nezbylo než se obléct a vyrazit si něco koupit. Pak se naštěstí přidalo pár pizzerií, které byly ochotné dovézt vám pizzu domů. Ale jinak? Nezbývalo než hledat nějakou restauraci s dovozem, což byla ale spíše výhra v loterii. Není proto žádné překvapení, že start firem zajišťujících rozvážku jídla znamenal revoluci. Dnes už si můžeme vybrat ze široké nabídky a díky firmám jako Dáme jídlo na jednom místě. "Náš zákazník je specifický tím, že je hladový," říká marketingový ředitel této firmy Břetislav Stromko. Povídali jsme si s ním o tom, jak těžké je zákazníka získat, ale o kolik složitější je si ho udržet. Protože často stačí malá chyba.
Co byste chtěl, aby si lidé vybavili, když se řekne Dáme jídlo?
Trochu otázku otočím. Když se řekne "mám hlad", chtěl bych, aby si vybavili "Dáme jídlo". Snažíme se lidem ukázat, že zdaleka nejsme služba "jen" na dovoz oběda. Nabízíme svačiny, večeře, dezerty, začínáme s nočními rozvozy a zákazníci u nás najdou i dovážku originálních gastro dárků pro své blízké. Proč například volit pokaždé květiny, když můžete někomu udělat radost krabicí čerstvých donutů nebo zmrzlinou?
Kolik restaurací je zapojeno do vaší sítě?
V tuto chvíli kolem 3000. Což samo o sobě neznamená tolik jako fakt, že působíme už ve 170 městech České republiky a pokrýváme téměř 70 procent populace.
Vystudoval obor informační management na Univerzitě Hradec Králové a získal titul MBA z National Sun Yat-sen University na Tchaj-wanu. Ve světě marketingu a reklamy se pohybuje celou svou profesní kariéru. Pět let působil v agentuře OgilvyOne, dále v Socialbakers, a měl na starost analytická oddělení. Nyní vede oddělení marketingu a business intelligence ve společnosti Dáme jídlo. Je spoluzakladatelem české značky SYN v pohybu, vyrábějící designové sportovní oblečení. Přednáší marketingovou komunikaci a reklamní strategii na VŠEM.
Váš růst je velmi rychlý. Co ho z vašeho pohledu žene a co naopak limituje?
Hnacím motorem je nepochybně sílící poptávka po dovozu produktů i služeb až do domu. Proč ztrácet čas ve frontách a cestováním, když stále více věcí můžete obstarat kliknutím myši. Dovedli bychom růst mnohem rychleji, nicméně brzdí nás aktuální situace na trhu práce. Při rekordně nízké nezaměstnanosti se obsazení v podstatě jakékoliv pozice ve firmě stává výzvou. A pokud se jedná o kurýry, tak je to výzva dvojnásobná, protože poptávka po nich na trhu převyšuje nabídku. Když se podívám do zahraničí ke kolegům, obdobné firmy v jihovýchodní Asii nebo Jižní Americe dokážou růst o stovky procent.
Jak se s touto situací vyrovnáváte?
Snažíme se kurýrům vytvořit co nejlepší podmínky. Samozřejmostí je flexibilita v plánování směn i ve výběru dopravního prostředku. Oslovujeme také různé segmenty − studenty od patnácti let, matky na rodičovské dovolené, důchodce, které baví řízení. Je to skutečně pestré.
Jakou profesi kromě kurýrů postrádáte nejvíc?
Odborné IT pracovníky. Například nyní hledám do svého týmu seniorního datového analytika − měl by být samozřejmě silný ve svém oboru, ale zároveň se nebát komunikovat s byznysem, prezentovat, a to vše zvládat ideálně v angličtině.
Vnímáte i další faktory, které znemožňují, abyste rostli rychleji?
Další takovou bariérou je provoz ve velkých městech, hlavně v Praze a Brně. Všichni vidíme, že dopravní obslužnost se blíží ke svému maximu a víc aut už se zkrátka do ulic jednoho dne nevejde. Tato stránka se však zdá být řešitelná − jednou z možností do budoucna může být sdílení kurýrů více službami. Tak by došlo k maximalizaci využití takového kurýra. K tomu jsme však zatím nedospěli. I přes ucpanost dopravních tepen se však zatím náš "delivery time" průběžně zkracuje. Např. na začátku roku 2018 jsme byli u našeho rozvozu na 50 minutách a nyní se blížíme k hranici 30 minut doby doručení.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později