Podnikové byty byly před rokem 1989 velmi rozšířenou formou bydlení. Během socialismu jich státní firmy postavily bezmála 100 tisíc. Byl to pro ně jeden ze způsobů, jak si zajistit loajalitu zaměstnanců: šanci získat podnikový byt měli pouze ti z nich, kteří měli podepsanou víceletou pracovní smlouvu.

Tisíce bytů tak postavily podniky jako ČKD, České dráhy, České energetické závody nebo Ostravsko-karvinské doly. Po roce 1989 byla většina z nich privatizována.

Bydlení poskytnuté zaměstnavatelem je v dnešní době spíš výjimkou. Přesto se najdou firmy, které na ně lákají nedostatkové profese. "Pokud se kandidát rozhoduje mezi více nabídkami různých zaměstnavatelů, může být při jeho rozhodování možnost ubytování výhodou, která rozhodne v náš prospěch," vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.

Luxus v Pelhřimově

Hned dvě firmy, které se rozhodly byty postavit, sídlí v Pelhřimově. "Byty stavíme s cílem nabídnout současným i budoucím zaměstnancům možnost žít přímo v Pelhřimově," vysvětluje Lubomír Stoklásek, šéf a majitel strojírenské společnosti Agrostroj. S nedostatkem bydlení se podle něj potýkal i Pelhřimov. A jelikož se výstavba příliš nehýbala, Agrostroj v roce 2015 koupil od města pozemky. Na nich dnes vyrůstají domy, v nichž bude k dispozici zhruba stovka bytů určených především pro zaměstnance. "Zahájili jsme výstavbu 100 nadstandardních bytů na atraktivním místě, které je vzdálené 15 minut chůze od fabriky. Dvoupokojový byt bude mít plochu 70 metrů čtverečních a třípokojový 92 metrů čtverečních," doplňuje Stoklásek. První z bytů mají být hotové letos, celý projekt chce firma dokončit do roku 2021.

Podnikové byty tvořily za socialismu velkou část bytového fondu. Státní podniky jich postavily téměř 100 tisíc.

Pět bytových domů v Pelhřimově staví i jiná místní firma, Conteg. "Máme záměr, že nové byty budou jednak služební, pak nájemní, ale část jich plánujeme zaměstnancům prodat do osobního vlastnictví," vysvětloval před časem záměr Contegu jednatel Vít Voláček.

Příklad firemní bytové výstavby lze ale najít i ve středních Čechách, a to v Hořovicích. Podnikatel ve zdravotnictví a majitel místní nemocnice Sotirios Zavalianis chce během letoška a příštího roku postavit desítky bytů zhruba za 150 milionů korun, a to právě pro pracovníky nemocnice. V komplexu složeném z šesti bytových domů tak má vzniknout bezmála 90 jednotek.

Nájmy v činžácích

Výstavba vlastních bytů není u českých firem příliš obvyklá. Zaměstnancům s bydlením ale řada z nich pomáhá jinými formami. "Bytový fond nevlastníme a v současnosti o zřízení firemních bytů ani neuvažujeme. Nicméně zaměstnancům poskytujeme na koupi bytu či rekonstrukci bezúročné půjčky," popisuje například mluvčí Třineckých železáren Petra Macková.

Jiné firmy zase zaměstnávají raději "místní" a ubytování nabízejí jen důležitým manažerům. "V každém z šesti chemických závodů preferujeme zaměstnance, kteří jsou spojení s místním regionem a bydlí v dojezdové vzdálenosti. Ubytování poskytujeme v případě potřeby vysoce postaveným manažerům," vysvětluje mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl s tím, že firma tyto byty pro manažery zajišťuje formou běžného komerčního pronájmu.

Státním či polostátním firmám i po privatizaci část firemních bytů zbyla. Pronajímají je stávajícím zaměstnancům.

Vlastní byty nemá ani Siemens. "Závod v Mohelnici má ale od města dlouhodobě pronajatých šest malometrážních bytů. Ty poskytuje zaměstnancům, kteří v závodě pracují na projektech. Většinou jde o dobu od několika měsíců do dvou let," tvrdí ředitelka HR Siemensu Petra Jeřábková.

Kombinovanou cestou se vydává například síť autobazarů AAA Auto, která má pobočky po celém Česku. Firmě podle šéfky Topolové patří osm bytů a dalších zhruba 10 si pronajímá. "Jedná se o Prahu, Olomouc, Jihlavu, Mladou Boleslav, Hradec Králové, Kladno, Teplice, České Budějovice, Brno, Sokolov, Plzeň a Tábor," vypočítává Topolová.

Různé formy podpory bydlení pro své zaměstnance využívá Bosch Group, která působí v Česku v sedmi městech. "Jde o příspěvky na nájem, hypoteční programy či bezúročné půjčky. A také pronajímáme několik desítek bytů zvláště pro potřeby akvizice zaměstnanců. Využití těchto nástrojů se liší podle lokality," vysvětluje mluvčí Bosch Group Pavel Roman. Jako lákadlo při náboru zaměstnanců podle něj firma nabízí firemní byty už řadu let. Nejde však o vlastní nemovitosti. "Bosch si pronajímá byty od komerčních subjektů. Hradíme běžné nájemné a zaměstnancům byty poskytujeme buď zdarma, nebo za snížené nájemné," dodává Roman.

Jeden z největších zaměstnavatelů v Česku, holding Agrofert, se sice výstavbou zabývá, staví však především ubytovny. To ovšem platí pouze pro Česko. "Výrazný počin v oblasti firemních bytů jsme provedli v podniku Duslo ve slovenské Šaľe, kde jsme v roce 2016 koupili nový bytový dům s 23 byty. Byty byly pořízeny i vzhledem k demografické křivce populace, kdy se naplno v tamním regionu projevuje nedostatek pracovní síly prakticky u všech profesí a stupňů požadovaného vzdělání a dosažené praxe. Abychom byli schopni získat nové mladé vzdělané pracovníky, zakoupili jsme uvedené byty z vlastních zdrojů a tyto nabídli mladým nastupujícím profesím, hlavně technickým," říká mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.

Využívání firemních bytů nicméně holding časově omezuje. "Byty přidělujeme na dočasné bydlení, většinou maximálně na dva roky, než se zaměstnanec stabilizuje a najde si bydlení vlastní. Uvedený benefit je hojně využíván, zatím jsme ubytování poskytli 30 zájemcům. Nájemné je stanoveno jako regionální tržní ve městě Šaľa," vysvětluje Hanzelka.

Cestou koupě činžovního domu šel i největší český prodejce letenek, společnost Asiana. "Byty v našem činžovním domě pronajímáme zaměstnancům. Další pořízení bytového fondu by ale muselo dávat ekonomický smysl," říká spolumajitelka firmy Šárka Litvinová. Firma podle ní dům koupila už před 25 lety, dům byl prý v žalostném stavu a vyžadoval kompletní rekonstrukci.

Pozůstatky socialismu

Speciálním případem jsou pak státní či polostátní firmy. Anebo "nástupci" socialistických podniků. Tyto podniky sice velkou část původního socialistického bytového fondu prodaly, mnoho z nich ale ne beze zbytku.

Například Českým drahám zůstalo několik stovek bytových jednotek, a to i po odečtení těch, které připadly při dělení firmy Správě železniční dopravní cesty, a těch, které firma v 90. letech privatizovala. "České dráhy v současnosti vlastní v celé republice 681 bytových jednotek. Jsou často v bývalých výpravních budovách, které už k provozování dráhy neslouží, případně jde o byty v objektech umístěných v areálech železničních stanic, dep, případně v jiných provozních budovách," vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Tyto byty dráhy nabízejí k pronájmu především zaměstnancům. "Pokud o byt nikdo ze zaměstnanců neprojeví zájem, pak ho nabídneme k využití také zájemcům mimo podnik," dodává Šťáhlavský.

Zhruba třicítku bytů spravuje Česká pošta. "Vychází to z historických skutečností, kdy pobočka pošty sídlila v budově, která poště patřila celá. Ve vyšších patrech se nacházely i bytové jednotky. Tam mohli bydlet zaměstnanci pošty, kteří měli nájemní smlouvu buď jako součást pracovní smlouvy, nebo smlouvu na dobu neurčitou," tvrdí mluvčí pošty Matyáš Vitík. Dodnes vlastněné byty pošta pronajímá současným nebo bývalým zaměstnancům.

Dědictvím socialismu lze nazvat i bytový fond Pražské energetiky. Firmě podle mluvčího Petra Holubce zbyla méně než desítka bytových jednotek. "Jde o pozůstatek po státním podniku, jehož jsme pokračovatelem. Jde o byty umístěné v jedné administrativní budově společnosti, takže není vhodné je nabídnout někomu mimo firmu. Poskytujeme je proto zpravidla zaměstnancům jako překlenutí situace v nouzi, a to navíc jen těm, o něž firma stojí," dodává Petr Holubec. Nájemné pak podle něj kopíruje ceny, za jaké srovnatelné byty pronajímá příslušná městská část.

Související