Sledování zaměstnanců ve firmách je na vzestupu. Přispěl k tomu mimo jiné rozvoj techniky, který zlevnil kamery i "špionážní" software. Tváří v tvář sílící konkurenci i legislativním novinkám, jako je evropské nařízení o ochraně osobních údajů, si také podniky mnohem více střeží svá obchodní tajemství a citlivá data − hlavně ta o zákaznících. Jak ale ukazují zjištění Státního úřadu inspekce práce, často při tom zapomínají, že sledování zaměstnanců má zákonem stanovené limity.
K tomu, aby se mohla firma pustit do sledování nebo odposlouchávání svých lidí, potřebuje podle zákoníku práce vážný důvod. Ten není možné obejít ani tím, že by si podnik nechal od všech zaměstnanců podepsat, že s takovou kontrolou souhlasí.
Jenže co takovým závažným důvodem je, už zákon jasně neříká. Výsledkem je, že se zaměstnavatelé někdy pouští do velmi svérázných výkladů. Úřad pro ochranu osobních údajů v minulosti řešil například dotaz, zda může zaměstnavatel nainstalovat kamerový systém v kuchyňce na pracovišti kvůli tomu, že se z lednice ztrácí jogurty. Takovou ochranu potravin ale úřad označil za nepřiměřenou. Podle inspekce práce pak nemůže firma nainstalovat kamery ani v kancelářských prostorách s vysvětlením, že jí to pomáhá odhalit, jak v nich dochází k pracovním úrazům.
"Narušení soukromí zaměstnanců je vždy až poslední volbou při zajišťování přiměřených kontrolních opatření a je třeba dát přednost jiným způsobům kontroly, tam, kde je to pro dosažení účelu kontroly možné," vysvětluje Richard Kolibač ze Státního úřadu inspekce práce. Šetrnější variantou tak například podle něj může být osobní kontrola vedoucími.
Závažný důvod, který podle zákona firmě dovoluje sledovat zaměstnance kamerami, ale musí být hlubší. Typicky ho mají například banky nebo směnárny, kde se pracuje s vysokými částkami, benzinové stanice kvůli bezpečnosti nebo chemické podniky kvůli riziku, že zpracovávané chemikálie ohrozí zdraví lidí anebo majetek.
Zaměstnanci musí o sledování vědět
Zákoník práce pak také podnikům dovoluje, aby hlídaly, jestli zaměstnanci nevyužívají bez souhlasu nadřízených firemní počítače, telefony nebo výrobní techniku pro soukromé potřeby.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později