Přání vznést se se svým vozem nad dopravní zácpu nejspíš zažil každý řidič a už více než půl století se nám ho konstruktéři snaží vyplnit − nejčastěji se tomu snu říká létající auto. A tak se skoro každý rok dozvídáme, že prototyp už jezdí i létá a co nevidět přijde do výroby. Přesto v katalozích autosalonů pořád není. V čem je problém?
"Testujeme a roku 2019 uvedeme do výroby dvousedadlový létající automobil," říká Chris Jaran, CEO společnosti Terrafugia. "Nové technologie nám umožnily dosáhnout kritického bodu, kdy po letech vývoje a testů jsme schopni zajistit jak bezpečnost provozu, tak požitek z jízdy i letu."
Zpráv o brzkém uvedení létajícího automobilu do prodeje už bylo tolik, že oznámení Terrafugie mainstreamová média prakticky ignorovala. Přesto se něco mění: skoro současně oznámily vývoj křížence vozu a letadla i další společnosti − a jejich zvučná jména nutí tyto zprávy brát vážně: Uber, Google, Rolls-Royce, Porsche, Aston Martin…
Kříženci se skládacími křídly
Asi prvním automobilem, který létal, byl stroj Rotabuggy zkonstruovaný roku 1942 Raoulem Hafnerem ve Velké Británii. Šlo o Jeep Willys opatřený rotorem a ocasními plochami. Rotor neměl vlastní pohon, protože šlo o vírník, tedy letadlo s rotující nosnou plochou, kterou roztáčel proud vzduchu při dopředném pohybu stroje. Rotabuggy totiž měl sloužit při výsadkových operacích, kam by ho vzduchem dotáhl těžký bombardér. Nad cílem by se odpojil, pomocí rotoru doplachtil k zemi, tam se zbavil všeho, co předtím potřeboval k letu, a vyrazil do bojové akce.
Projekt se nadějně vyvíjel, pak ale přišly nákladní kluzáky, které při invazích plnily stejné úkoly mnohem lépe − a dokonce přitom mohly ve svých útrobách nést i džípy.
Sen o létajícím automobilu ale zůstal a brzy po skončení války se objevil další − tentokrát už schopný vznést se vlastní silou. Šlo o dvoumístný Aerocar kalifornského inženýra Moultona Taylora. Ve skutečnosti to byl dvoumístný vůz, který si vše potřebné k létání vezl v přívěsu. Majitel vyrazil ze své garáže, na letišti auto během několika minut přestavěl na letadlo a mohl se vznést. Nebránily mu v tom dokonce ani předpisy, protože Aerocar získal americké certifikace jak k provozu na silnici, tak k létání. Vzbudil sice velkou pozornost, ale podnikatel ochotný investovat do komerční produkce se nenašel, a tak zůstalo jen u několika prototypů. Nedávno byl jeden z nich nabízen do dražby za vyvolávací cenu v přepočtu 19 milionů korun.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později