Když v některém z obchodů ukládáte nákup do papírové tašky nebo si z pekárny odnášíte bagetu v papírovém sáčku, existuje slušná pravděpodobnost, že používáte jeden z výrobků firmy Litobal. České společnosti sídlící v Moravských Budějovicích, která patří mezi největší výrobce papírových obalů v Česku. Navzdory tvrdé konkurenci se jí podařilo prorazit i v Německu, Francii, Itálii a dalších zemích.
Majitel Litobalu Zdenek Stojánek je typický český "self-made man". V jeho příběhu hraje roli i náhoda a trocha štěstí.
Zároveň by se ale neodehrál bez velké dávky podnikatelovy zarputilosti, nelibosti k prohrám nebo odvahy pouštět se do nových, i když riskantních věcí. A bez vůle posouvat se neustále dál. "Nevydržím dlouho přešlapovat na místě," popisuje svoji životní filozofii Zdenek Stojánek.
Jeho přístup k podnikání vystihuje toto motto vcelku přesně. Právě díky němu se z garážové "manufaktury", kde v začátcích ručně stříhali kartonové obaly, stala jedna z nejúspěšnějších českých firem v oboru.
Úspěch založený v garáži
Procházíme jedním ze tří provozů Litobalu, budovou bývalého supermarketu v Lažínkách nedaleko Moravských Budějovic. Zdenek Stojánek ji nechal rozšířit a přizpůsobit potřebám výroby. Ať už majitel firmy prochází kancelářemi, vzorně uklizeným skladem plným kotoučů papíru vyrovnaných do sloupců impozantní výšky, nebo mezi stroji chrlícími po stovkách papírové sáčky na pečivo, s každým zaměstnancem prohodí pár slov, pozdraví, vtipkuje.
Na první pohled podmračený muž je tu evidentně ve svém živlu. "Kolem budovy jsme nechali udělat zahradu, to jinde neuvidíte. Máme tu i hmyzí hotely," ukazuje ven otevřenými vraty u nákladní plošiny.
Vkusně opravená budova obklopená zelení, moderní sklad i hala s několika výrobními linkami, které dnes jedou v třísměnném provozu, jsou působivé.
Dojem dělají prý i na zákazníky. Někteří totiž ještě před podpisem smlouvy chtějí vidět, kde se obaly na jejich výrobky budou tvořit. Když zjistí, jakou péči tu věnují i samotnému prostředí ve firmě, může to být jeden z faktorů při rozhodování.
V zasedací místnosti nám Zdenek Stojánek vypráví o své amatérské hokejové kariéře: o tom, jak si u vedení města "vydupal" výstavbu zimního stadionu, kolik času věnuje místnímu hokejovému klubu, který vlastní. Hokej je vedle byznysu jeho druhá vášeň.
Přesto nyní nahlas přemítá, že s ním asi brzo skončí. "Už jsem upozornil starostu, aby nepočítal, že to budu dělat navěky. Ne že bych hokej přestal mít rád. Už ale nemám tolik sil a jasný smysl. Hůř a hůř se přesvědčuji, abych začal novou sezonu," vysvětluje majitel moravskobudějovických Žihadel.
Naopak v byznysu plánuje ještě pár let vydržet. Jak začal příběh jedné z největších českých firem vyrábějících papírové obaly? Stejně jako tomu bylo i v případě mnoha jiných úspěšných podnikatelů, kteří se do byznysu pustili na začátku 90. let, Zdenek Stojánek se prosadil v úplně jiném oboru, než jaký vystudoval. Je totiž absolventem zemědělské univerzity v Brně se zaměřením na mechanizaci. Po jejím dokončení na sklonku minulého režimu byl zaměstnaný v kanceláři jedné místní zámečnické firmy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Němec
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



