V dnešním světě je třeba počítat s jednou zásadní změnou, která ještě před 10 lety neexistovala, a tou je tzv. digitální stopa. Když jste dříve posílali své CV potenciálnímu zaměstnavateli, mohli jste si být vcelku jistí, že to, co do životopisu napíšete, bude v očích potenciálního zaměstnavatele tvořit vaši image a teprve na osobním pohovoru pak bude tento obraz zkoumán a porovnáván se skutečností. Dnes je situace zcela jiná.

Každý recruiter po obdržení životopisu nejdříve zkoumá, jestli je možné z veřejných zdrojů ověřit to, co je v něm napsáno. Porovnává, co máte na svém LinkedIn profilu, jak se shodují předchozí zaměstnavatelé a projekty s tím, co máte v životopisu. Zkoumá, jaký obraz o sobě vytváříte na Facebooku nebo Instagramu, a opět to porovnává s tím, co se snažíte o sobě tvrdit v zaslaném životopise. Pokud v něm například píšete o tom, jak jste spolehliví a dochvilní, a na Facebooku uveřejňujete spousty fotek z večírků a akcí, ještě lépe s komentáři typu "no co že je pondělí, hodim se marod a raději se vyspím, přeci se nepoženu do práce", pak vaše důvěryhodnost utrpí docela velké šrámy. Naopak pokud v životopise uvádíte, že hodně času věnujete neziskovým aktivitám a na vašem Facebooku či Instagramu se k tomuto tématu vztahuje řada příspěvků, pak jen zesilujete své tvrzení a posílíte svou image.

Co je to vlastně digitální stopa? Je to souhrn informací, které o sobě zanecháváte v digitálním prostoru, ať už je to internet, sociální sítě, státní úřady nebo fotobudka v zoologické zahradě.

Dala by se rozdělit na dvě velké skupiny. První je pasivní, což jsou všechny informace, které o sobě zanecháváte už jen tím, že používáte internet či počítač. Jsou to historie prohlížených stránek, IP adresy serverů, kam se připojujete, a místa, odkud se připojujete. Tato data o vás sice ještě neříkají nic konkrétního, ale velmi dobře mohou sloužit a většinou i slouží například k cílení internetové reklamy. Pokud jste se tak o víkendu koukali na novou sekačku na trávu, je velmi pravděpodobné, že vám v následujícím týdnu "vyskočí" reklama na zaručeně skvělý internetový e-shop se zahradní technikou.

Do skupiny aktivní digitální stopy patří všechny informace, které o sobě vědomě sdělujete. Příspěvky na Facebooku, profil na LinkedInu, profil na vašem Google účtu či fotografie na Instagramu. Jsou to ale i články na blogu, registrace v různých soutěžích či veřejné seznamy různých peticí. A právě tady máte ve své moci, co kam a jak o sobě napíšete.

Je také důležité si uvědomit, že digitální stopu nepoužívají jen pracovníci v HR, ale může být dokonce zneužita za účelem krádeží či obtěžování nebo vydírání.

Co tedy udělat pro to, aby vaše digitální stopa nepracovala proti vám? Zde je několik námětů:

1. Udělejte si revizi všech sociálních sítí, diskusních klubů a dalších registrací. Ty, které nevyužíváte, smažte, nemusíte se o ně pak nadále starat a nikdo je nezneužije.

2. U těch, které vám zůstanou, prověřte informace, jež o sobě sdělujete. Není nezbytně nutné mít v profilu rodné jméno své matky či soukromé telefonní číslo.

3. Zkuste o sobě najít na internetu informace. Uvidíte tak, co se o vás píše, a poskytne vám to vodítko k tomu, co případně smazat či upravit. Můžete například objevit staré e-mailové adresy u účtů, které již nepoužíváte.

4. Pokud některé registrace nejdou smazat a vy je nechcete využívat, změňte údaje na vymyšlené.

5. Udělejte si revizi všech příspěvků, které jste zveřejnili, a zeptejte se sami sebe, zda vás ukazují takového, jaký chcete být (jak chcete vypadat).

6. V neposlední řadě: vždy, když budete něco nového zveřejňovat, přemýšlejte o tom, že to může být ještě po mnoho let vaší vizitkou.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66053890-digitalni-stopa-odhali-i-prifouknuty-zivotopis