S blížícími se prezidentskými volbami se často diskutuje, kteří známí podnikatelé podpořili některého z kandidátů. Člověk nemusí být úplný cynik, aby ho při četbě jednotlivých jmen napadly otázky typu: Vyplatí se investovat do svého prezidenta? Může přátelství s hlavou státu reálně pomoci v byznysu?

V minulosti to nebylo velké téma. Hlavně proto, že prezidenty do roku 2008 volil parlament. Je sice pravda, že i Václav Havel a Václav Klaus kolem sebe měli přátele z podnikatelských kruhů, kteří mohli operovat s přízní hlavy státu. Zejména v případě prvního z nich se ale neprobíralo, do jaké míry jsou prezidentovy kroky vedeny ekonomickými zájmy jeho okolí.

Tyto spekulace se naplno rozproudily až s prezidentstvím Miloše Zemana. Ve svém prvním funkčním období působil jako propagátor silnějších obchodních vztahů směrem na východ − hlavně s Čínou a Ruskem. Řada lidí z byznysu mu za to byla vděčná, při nedávné návštěvě Ruska zaplnili čeští podnikatelé dvě letadla.

Bohužel nejde jen o rozvoj ekonomických vztahů. Zeman a jeho okolí projevují silnou politickou náchylnost k Moskvě. Stačí symbolická připomínka − zatímco s americkými prezidenty Barackem Obamou a Donaldem Trumpem se Zeman pouze vyfotil, s Vladimirem Putinem se letos už dvakrát sešel na schůzce.

Miloš Zeman: Skrytá kampaň v režii přátel

Je zjevné, že zájmy lidí, kteří se podíleli na Zemanově politickém comebacku a zvolení na Hrad, se v uplynulých letech projevily v prezidentových krocích. V následujících týdnech ostré kampaně se ukáže, jak moc tyto kruhy chtějí, aby nastavený východní kurz pokračoval.

Dlouhé měsíce byl považován za jednoznačného favorita. Odpovídal tomu i zájem sponzorů, Jan Fischer si nemohl stěžovat. Miliony do prezidentské kampaně ho vybavil například majitel zdravotnické sítě Agel a šéf Třineckých železáren Tomáš Chrenek. S blížícím se prvním kolem volby se ale Fischer propadal do čím dál hlubší defenzivy. V ulicích se objevily billboardy a videoklipy, jež ironicky upozorňovaly na členství někdejšího šéfa Českého statistického úřadu v předlistopadové KSČ, hlavně však vůbec nedokázal přesvědčit v televizních debatách. Bývalý premiér nakonec nepostoupil ani do druhého kola, spolu s Milošem Zemanem ho přeskočil Karel Schwarzenberg.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-65989170-kdo-investuje-do-sveho-prezidenta