Když Královská švédská akademie věd vyhlásila jméno nového nositele Nobelovy ceny za ekonomii, divná byla jen jedna věc. Jakto že Richard Thaler nemá "falešnou nobelovku" pro ekonomy už dávno. Málokdo ovlivnil behaviorální ekonomii tak jako on a druhé velké jméno oboru − psycholog Daniel Kahneman − cenu má už od roku 2002.
Jeho odborné práce samozřejmě mnoho lidí mimo akademickou ekonomii nezná. Ale jeho popularizační knížku "Nudge (Šťouch): Jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o zdraví, majetku a štěstí" zná mnoho z nás.
Thaler v 90. letech odborně a o dekádu později i popularizačně nelítostně pohřbil ultraracionálního homo economica, který neustále jen propočítává výhodnost svého rozhodování. Behaviorální ekonomové dobře ukázali, že tomu tak není, lidé zůstávají vždy lidmi. Tedy neracionálními, stádními, s omezeným věděním. Thaler ale nikdy nechtěl být pesimistou a prorokem pohřbívání snu o omnipotentním občanu, který nás pronásleduje od osvícenství.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později